پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای اصلی بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (1401/12/04):
1. مجلس خبرگان هم تعیین کننده و هم تضمینکنندهی رهبری است.
2. مجلس خبرگان، نماد در همآمیختگی و آمیزش جمهوریت و اسلامیت است.
3. تبیینِ جایگاهِ تعیینکنندهی مجلس خبرگان برای افکار عمومی، از وظایف اعضای این مجلس است.
4. شأن دیگر اعضای مجلس خبرگان، «شأن علمایی» آنهاست؛ تقوا، صداقت و پاکدستی علماء، مردم را دلگرم و خاطرجمع میکند.
5. با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو نموده و گرههای ذهنی آنها را باز کنید.
6. از شبهه نباید رنجید؛ این شبههها مثل این تحریمها {اسباب پیشرفت} است.
7. بعضی دشمنیها برای این است که جمهوری اسلامی با مردمسالاری نقشهی سردمداران لیبرال دموکراسی برای تسلط بر دنیا را ابطال میکند.
8. تبیین علت اصلیِ دشمنیها برای مردم، ضروری است.
9. جمهوری اسلامی از لحاظ بنیهی مردمی انصافاً در دنیا بینظیر یا کمنظیر است.
10. پشتوانهی مردمی، ثروت ملّیِ جمهوری اسلامی است؛ وظیفهای ما، حفظ و ازدیاد این ثروت است.
11. سیاست دشمن، یأسآفرینی است؛ یکی از {مهمترین} چیزها، مسئلهی امیدآفرینی است.
*****************
محورهای بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (1401/12/04):
1. مجلس خبرگان هم تعیین کنندهی رهبری، هم تضمینکنندهی رهبری است.
1/1. در مجموعهی نظام ما هیچ مجمع دیگری نداریم که حساسیت او و اهمیت او به قدر این مجلس باشد. یعنی این مجلس هم تعیین کنندهی رهبری است، هم تضمینکنندهی رهبری است.
2/1. این مجلس است که باید مراقبت کند و تضمین کند که رهبری وجود دارد و شرایط رهبری محفوظ است. این به عهدهی این مجلس است. یعنی حدوثاً و بقائاً رهبری را در واقع این مجلس است که تشخیص میدهد و تعیین میکند و تأیید میکند و آری یا نه میگوید در این زمینه. این خیلی مهم است این. دیگر از این مهمتر واقعاً برای نظام چیست؟
3/1. چنین جایگاه عظیمی، وظایف سنگینی را متوجه اعضای خبرگان میکند و هیچ اهمالی در ادای این وظایف، در درگاه پروردگار پذیرفته نیست.
2. مجلس خبرگان، نماد در همآمیختگی و آمیزش جمهوریت و اسلامیت است.
1/2. مجلس خبرگان، نماد در همآمیختگی و آمیزش جمهوریت و اسلامیت است. ما، این خصوصیت و این صفت را برای این مجلس گرامی بداریم. آن را بیان کنیم، آن را به رخ دیگران بکشیم.
2/2. اولاً این مجلس منتخب مردم است و در او مردمسالاری به معنای حقیقی کلمه، با سلامت کامل تحقق پیدا کرده. ثانیاً متشکل از علمای دین است که جوهرهی دینی نظام را نشان میدهد. بنابراین ترکیب و امتزاج و بلکه در واقع اتحاد جمهوریت و اسلامیت در نظام اسلامی را بیان میکند.
3. تبیینِ جایگاهِ تعیینکنندهی مجلس خبرگان برای افکار عمومی، از وظایف اعضای این مجلس است.
1/3. اهتمام خبرگان در رسیدگی به مسائل گوناگون کشور، مطالبه اینجانب و موضوعی درست است؛ {اما} مهمتر از همهی مسائل، پرداختن و اهتمام جدی به وظایف درونی و بیرونی اعضای مجلس خبرگان است.
2/3. مهمترین وظیفه رهبری، رصد و حفظ حرکت کلی و حرکت بخشهای مهم نظام در جهت انقلاب است تا زاویهای از مسیر اصلی پیش نیاید و انقلاب اسلامی مثل انقلابهای دیگر منحرف نشود.
3/3. تبیین منطقی، مستدل و مستمر جایگاه مجلس خبرگان برای افکار عمومی به خصوص برای نسل جوان، دیگر وظیفه اعضای این مجلس است.
4/3. تبیین صحیح جایگاهِ تعیینکنندهی مجلس خبرگان، مردم را با شوق و اشتیاق به پای صندوقهای رأی در انتخابات این مجلس میآورد؛ البته اعضای این مجلس، شأنیت علمایی نیز دارند که وظایف سنگین دیگری را متوجه آنها میکند.
4. شأن دیگر اعضای مجلس خبرگان، «شأن علمایی» آنهاست؛ تقوا، صداقت و پاکدستی علماء، مردم را دلگرم و خاطرجمع میکند.
1/4. شأن دیگر اعضای مجلس خبرگان، «شأن علمایی» آنها است. نقش دین و علما در شکلگیری حرکتهای ملی و انقلابی، مهم و بیبدیل است.
2/4. در انقلاب اسلامی هم امام خمینی بهعنوان یک عالم دینی و مرجع تقلید نقشآفرین بود که توانست به پشتوانه میراث هزار ساله علمای دین و اعتماد و اعتقادی که در مردم به آنها شکل گرفته بود، ملت را از تهران تا روستاها و شهرهای دوردست با شعار واحد به حرکت درآورد که این کار از هیچ حزب و شخصیت سیاسی دیگری ساخته نبود.
3/4. «تقوا، صداقت، پاکدستی، پرهیز از موارد شبههناک، انگیزه خدایی و دعوت کردن با عمل نه فقط با زبان» مردم را دلگرم و خاطرجمع میکند.
5. با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو نموده و گرههای ذهنی آنها را باز کنید.
1/5. در مراکز دانشجویی حاضر شوید و با جوانان و دانشجویان ارتباط بگیرید. با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو نموده و گرههای ذهنی آنها را باز کنید. البته در برابر شبهاتی هم که پاسخ آنها را نمیدانیم بگوییم نمیدانم یا باید بررسی کنم.
2/5. تشکیل حلقههای معرفتی از فضلای جوان و پُر شمار و صاحبفکر در شهرهای مختلف با محوریت علمای بزرگ و اعضای مجلس خبرگان، گامی دیگر برای ارتباط مؤثر با جوانان است.
3/5. سؤالها و شبهههای جوانان نیازمند بیان منطقی و اقناعی است. مراقب باشیم حرف سست و بیمنطق نزنیم که البته وظیفه پشتیبانی فکری مجموعههای جوان و افراد صاحب فکر، برعهده حوزه علمیه قم و سایر حوزههای علمیه است.
6. از شبهه نباید رنجید؛ این شبههها مثل این تحریمها {اسباب پیشرفت} است.
1/6. از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضواناللهعلیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن.
2/6. برای مواجههی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبههها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمیداشتیم... نه قطعه میفروختند، نه علم میفروختند، نه فناوری میفروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم.
3/6. شبهه هم همینجور است، شبهه هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است.
7. بعضی دشمنیها با ما برای این است که جمهوری اسلامی با مردمسالاری نقشهی سردمداران لیبرال دموکراسی برای تسلط بر دنیا را ابطال میکند.
1/7. بعضی از دشمنیها با جمهوری اسلامی، دشمنی سیاسی است. مثلا در قضیهی فلسطین جمهوری اسلامی یک موضعی دارد، قدرتها یک موضع دیگری دارند؛ دشمنی ایجاد میشود. اینها خیلی مهم نیست. آنی که از اینها مهمتر است آن دشمنیِ ذاتی است. ذات جمهوری اسلامی این دشمنی را بوجود میآورد.
2/7. بعضی هستند که معتقدند در همهی مسائل کوچک و بزرگ باید نسخهی غرب را آدم عمل بکند. نسخهی غرب هم لیبرال دموکراسی است. یعنی اصلاً دین و این حرفها در آن وجود ندارد. خود سردمداران لیبرال دموکراسی با پرچم لیبرالیسم و پرچم دموکراسی نقشهی تسلط بر دنیا را کشیدهاند.
3/7. جمهوری اسلامی وقتی میآید مردمسالاری را میآورد، آزادی را هم میآورد. منتها قید دین را هم در کنارش میگذارد، آن نقشه را به هم میزند. خودِ نفسِ گذاشتن دین در کنار مردمسالاری، دشمندرستکن است. دلیلش هم همین است که نقشهی آنها را ابطال میکند.
4/7. بعضی دشمنیها با ذات نظام است؛ این نظام در مقابل معتقدان به نسخه غرب که با هر گونه دخالت دین در مسائل اجتماعی مخالفند و یا در برابر سردمداران لیبرال دموکراسی که پشت پرچم دروغین آزادی و دموکراسی، نقشه سلطه و غارت منابع دنیا را کشیدهاند، ایستاده و با قرار دادن «مردمسالاری و آزادی» در کنار «دین»، نقشهی آنها را بهم زده است.
8. تبیین علت اصلیِ دشمنیها برای مردم، ضروری است.
1/8. دشمنیها با مجلس خبرگان، از جنس دشمنی با اصل جمهوری اسلامی است. بعضی دشمنیها با جمهوری اسلامی مربوط به مسائل سیاسی و مواضع آن در قبال موضوعی مانند فلسطین است، اما بعضی دشمنیها با ذات نظام است.
2/8. تبیین علت اصلی دشمنیها برای مردم ضروری است. با تبیین این علت اصلی، دیگر کسی نباید در فضای مجازی و غیر از آن، بگوید جمهوری اسلامی برای خود دشمن میتراشد؛ زیرا این ذات مردمسالاری دینی است که موجب ابطال نقشههای بدخواهان و عامل دشمنی آنها است.
9. جمهوری اسلامی از لحاظ بنیهی مردمی انصافاً در دنیا بینظیر یا کمنظیر است.
1/9. یک حقیقتی در جمهوری اسلامی وجود دارد که هیچکس نمیتواند کتمان کند و آن قوی بودن بنیهی مردمی جمهوری اسلامی است؛ جمهوری اسلامی از لحاظ بنیهی مردمی انصافاً در دنیا بینظیر یا کمنظیر است.
2/9. یادتان است اول کرونا مردم چه کردند؟ واقعاً چه کردند. آنجایی که یک بلای طبیعی میآید، آنچنان صحنهی کار و فعالیت و خدمت شلوغ میشود که انسان واقعاً حیرت میکند.
3/9. در مسائل سیاسی، این راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال که حالا جلوی چشممان است دیگر. این، تجلّی دیگری از بنیه مردمیِ قوی نظام است. کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد؟
4/9. در کجای دنیا مشابه چنین اجتماع عظیمی برای یک امر سیاسی وجود دارد که مردم با این کثرت و تنوع جمعیت و سلایق، از پیران قدخمیده تا نوجوانان نورسیده، چهل و چند سال پشت سر هم و در شرایط آب و هوایی غالباً سخت، هر سال در صحنه حاضر شوند؟!
5/9. اینها پشتوانه و بنیه مردمی قوی نظام است که البته ما به آن عادت کردهایم و شاید عظمت آن را خوب درک نکنیم.
10. پشتوانهی مردمی، ثروت ملّیِ جمهوری اسلامی است؛ وظیفهای ما، حفظ و ازدیاد این ثروت است.
1/10. این راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال که حالا جلوی چشممان است دیگر. کجای دنیا چنین چیزی وجود دارد؟... برای یک مسئلهی سیاسی چهل و چند سال مردم پشت سر هم در شرایط غالباً سخت هوا و شرایط سخت فضایی سرمای زمستان، گاهی برف، مردم این جور حضور پیدا کنند هر سال پشت سر هم.
2/10. این خیلی چیز عجیبی است. ما عادت کردهایم واقعاً. از لحاظ کثرت جمعیت از لحاظ تنوع جمعیت. نسلهای گوناگون. پیرزن و پیرمرد پشت خمیده. نوجوان نورسیده. انواع و اقسام آدمها با انواع و اقسام سلائق، همه شرکت میکنند این مردمند دیگر. پشتوانهی مردمی یعنی این. بنیهی مردمی یعنی این. خب. این یک ثروت ملی است.
3/10. این را جمهوری اسلامی دارد. این یک ثروت ملی است. فقط که نباید افتخار کنیم به ثروت ملی. در قبال ثروت ملّی وظیفهای وجود دارد و آن حفظ و ازدیاد است.
4/10. بنیه قویِ مردمی نظام، ثروتی ملی است که خداوند با آن، حجت را بر علما و همه مسئولان نظام تمام کرده است و همه باید در حفظ و افزایش این سرمایه عظیم، بیوقفه تلاش کنیم و به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم.
5/10. ثروت عظیم و تهدیدزدای حضور و بنیه مردمی برای نظام حیاتی است. علما فارغ از داشتن یا نداشتن مسئولیت دولتی، برای حفظ این سرمایه عظیم وظایف سنگینی دارند که مهمترین آن، جهاد تبیین است.
11. سیاست دشمن، یأسآفرینی است؛
یکی از {مهمترین} چیزها مسئلهی امیدآفرینی است.
1/11. یکی از {مهمترین} چیزها مسئلهی امیدآفرینی است، سیاست دشمن، یأسآفرینی است. هر وقت یک بار به یک مناسبتی؛ مال امروز هم نیست.
2/11. در سال ۶۹ ــ در اردیبهشت ۶۹ هنوز یک سال از رحلت امام نگذشته بود ــ یک گروه سیاسی که حالا اسم نمیآورم نامهای سرگشادهای نوشتند به یکی از مسئولین و همهاش همینطور یأسآفرینی؛ از جملهی تعبیراتی که در آن نامه بود که من اینجا یادداشت کردم این است میگویند «مُلک و ملت به لبهی وحشتناک ویرانی و نابودی رسیده است»!
3/11. سال ۶۹ این آقایان به این نتیجه رسیده بودند که کشور به لبهی ویرانی و نابودی رسیده حالا دائماً از این حرفها هست. حالا آن کسانی که خودشان، شخصیتشان، هویتشان در معرض نابودی و ویرانی است آنها به هرکس و هرچیز نگاه میکنند اینجوری میبینند. به عکس کسانی که ذهنشان، دلشان پر از امید است همهچیز را امیدبخش میبینند.
4/11. امیدواریم خداوند همه ما را موفق بدارد که با این نگاه، و به پشتوانه لطف الهی و حضور مردمی، به وظایف خود با جدیت و بدون خستگی و سستی عمل کنیم.