محورهای بیانات امام خامنه ای مورخ 1401/10/28
محورهای بیانات امام خامنه ای (مدظله العالی) در دیدار جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری (1401/10/28)
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: محورهای بیانات امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری (1401/10/28):
1. تولید و ارائه محصولات فاخرِ مبتنی بر فکر نو؛ و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ تبلیغ در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی است.
2. جدی گرفتن کارها و برنامه هایی که به ما محوّل میشود، خیلی مهم است. این، خواسته و نگرانیِ همیشگیِ ماست. ما خیلی از اوقات یک چیزی را قبول داریم، اما جدّی واردِ میدانِ عمل نمیشویم.
3. خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت»، راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ است. دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچیگری و اتهامات ترسید.
4. توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ به معنای نادیده گرفتن خشیت الهی نیست. کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد.
5. توجه به لسان قوم در فعالیتهای فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات است. زبانِ ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل، جاهل یا معاند فرق میکند؛ همچنانکه باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی- تبلیغی در داخل (از جمله در مجموعههای انقلابی) تفاوت داشته باشد.
6. بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج پررونق است. با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.
7. متأسفانه در این عرصه کم کاری وجود دارد. سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصههای مختلف، کار خوبِ زیاد کردهاند؛ اما نه به اندازه عمرِ حدوداً چهل سال خود؛ بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد.
8. نیروی انسانی زبده، محورِ اساسی مجموعههای فرهنگی است. باید به حفظ نیروهای خوبِ سازمان تبلیغات در همه رشتهها، مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات و برون سپاریِ کارهای فرهنگی تبلیغاتی توجه شود.
9. البته باید از ظرفیتهای مردمی، حداکثرِ استفاده را کرد؛ که در این زمینه، جشنواره عمار، نمونه خوبی است.
10. حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم، یکی از وظایف مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی است. البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود، شادابی و خشنودی آنها تا حدودی تأمین میشود؛ اما جدای از این مسئله هم میتوان با مشارکتِ خود مردم، کارهای متنوع، شیرین و سرزندهای انجام داد.
11. از کارهای صرفاً ویترینی و شکلی خودداری کنید. از تولید آثار خنثی و بدون جهتگیری صحیح نیز اجتناب کنید.
12. توصیه آخر بنده هم پرهیز از جناحگرایی است. در کل کشور به اتحادِ کلمه و همدلی نیاز داریم؛ چه برسد به مجموعههای انقلابی که باید کاملاً از افتادن در دام نحلههای گوناگون فکری و جناحگرایی پرهیز کنند.