تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۹
 
تبیین دستاوردهای علمی جهاد دانشگاهی

از ساخت قطار ۷ واگن تا بومی‌سازی تجهیزات نفتی

آمادگی جهاد دانشگاهی برای احیای ۱۶۰۰ چاه نفتی
Share/Save/Bookmark
از ساخت قطار ۷ واگن تا بومی‌سازی تجهیزات نفتی
 
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی گفت: بومی‌سازی سیستم رانش واگن‌های مترو و ساخت قطار ۷ واگن، کاتالیست‌ها، تکنولوژی "شکاف هیدرولیکی"، "افزایش فشار چاه به روش مصنوعی"‌، تولید الیاف شیشه و ... ازجمله دستاوردهای علمی جهاد دانشگاهی است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: ولی‌الله روشن اظهار کرد: محصولات و فناوری‌هایی در نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در سازمان برنامه و بودجه عرضه شد که از جمله این فناوری‌ها،‌ بومی‌سازی سیستم رانش واگن‌های مترو است و همانطور که می‌دانید واگن‌های مترو وارداتی بوده و سیستم رانش که برق، الکترونیک، کنترل و ... است که توسط جهاد دانشگاهی بومی شده.
در این نمایشگاه یک قطار 7 واگن درحال تردد به نمایش درآمد که در تست‌های مربوطه موفق بود و هم‌اکنون منتظر عقد قرارداد با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های کشور هستیم.وی با بیان اینکه تکنولوژی دیگری که در نمایشگاه ارائه شد، بحث کاتالیست‌ها بود،‌ اظهار کرد:‌ منظور از کاتالیست، کاتالیست‌های خودرو و پالایشگاه پتروشیمی است و با توجه به اینکه آلایندگی بسیار زیادی خودروها دارند، موضوع کاتالیست‌ها بسیار حیاتی است. امروز این بازار در اختیار شرکت‌های چینی است و خوشبختانه یک واحد 300 هزار قطعه‌ای در یزد در حال راه‌اندازی است که ان‌شاءالله تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است در فازهای دو و سه، مصرف کشور که 2 میلیون قطعه است را تأمین کنیم.
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه مخابرات و آنتن‌ها تصریح کرد: فرستنده‌های ما 4G و 5G است. ما خوشبختانه به تکنولوژی آنتن‌های 4G دست یافتیم و در ایستگاه نارمک به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم در سال جاری به تکنولوژی 5G برسیم.
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی گفت: در موضوعات زیست‌محیطی، آلاینده‌های هیدروکربنی از مناطق آلوده نفتی می‌آید که معمولاً در جزایر و پایانه‌های نفتی ایجاد می‌شود. مشکل بسیاری از محصولات ما بازار است به این خاطر که خیلی همکاری در دستگاه‌های اجرایی نیست که محصولات و فناوری‌ها را خریداری کنند و در واقع اولویت اول آنها محیط زیست نیست! یعنی نفت را تولید می‌کنند اما آلودگی در محل باقی می‌ماند و خاک را آلوده می‌کند.
روشن خاطرنشان کرد:‌ 1600 چاه نفتی در کشور داریم که افت فشار دارند و نیاز به استفاده از تکنولوژی روز را دارند تا تولید آنها را اضافه کنیم چراکه هزینه حفر هر چاه نفتی حداقل 14 میلیون دلار است؛ در حالی که می‌توان این چاه‌ها را احیا کرد. ما تکنولوژی "شکاف هیدرولیکی" را داریم و هم‌اکنون نیز در حال مذاکره هستیم؛ آقای زیدی‌فر معاون مهندسی وزیر نفت در بازدیدی که از نمایشگاه داشتند در این زمینه قول مساعد دادند اما ما اعلام کردیم که منابع نمی‌خواهیم! بلکه شما به ماه چاه نفت بدهید ما چاه نفتی را زنده می‌کنیم و به شما می‌دهیم و هزینه خود را نیز از آن برداشت می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما بحثی تحت عنوان "افزایش فشار چاه به روش مصنوعی" داریم که یکی از این تکنولوژی‌ها پمپ‌های درون چاهی است که به آن دست یافتیم اما انتظار داریم که بازار را در اختیار ما بگذارند که بتوانیم بخشی از بازار را داشته باشیم. درهمین فضا ما "الکتروموتورهای دور متغیر" را داریم که برعکس توربین گازی برق مصرفی کمتری دارند اما متأسفانه در دولت قبل برای خط لوله گوره جاسک از شرکت‌های خارجی از جمله زیمنس خریداری کردند با اینکه ما تکنولوژی مربوطه را داشتیم!
مدیرکل دفتر فنی و مهندسی و علوم پایه جهاد دانشگاهی گفت: ما سیستم فرآورش نفت و گاز را داریم که تکنولوژی آن به صورت کامل از یک شرکت کانادایی خریداری می‌شده است اما قراردادی را با وزارت نفت منعقد کرده‌ایم که در میدان یادآوران، 50 هزار بشکه با سرمایه ‌گذاری خودمان انجام دادیم و 5 سال به آنها سرویس بدهیم که این پروژه نیز در پایان مهرماه 1402 در دو فاز 25 هزار بشکه‌ای و با تکنولوژی کاملاً ایرانی به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی اظهار کرد:‌ ما الیاف‌های نساجی را تولید کردیم که کاربرد آنها در زخم‌پوش‌ها و در فیلتر کردن آلودگی‌های نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و مصرف مازوت است. در همین زمینه الیاف شیشه را نیز بومی کردیم؛ هیدروموتورها یا موتورهای درون چاهی را تولید کردیم که برای حفاری افقی استفاده می‌شود. از آنطرف مته‌های حفاری را ساختیم که این مته‌ها را قبلاً از شرکت‌های آمریکایی خریداری می‌کردند و این مته‌ها امروز بومی‌سازی شده است و یک کارخانه‌ای را در اهواز راه‌اندازی کرده و نزدیک به 270 مته نیز تولید شده است.
 
کد مطلب: 446918