تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۹
 

اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟

Share/Save/Bookmark
اقتدار منطقه‌ای و حفظ آن یکی از عوامل موثر در افزایش قدرت بازدارندگی کشور‌هاست.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:چرا به اقتدار منطقه ای نیاز داریم؟
 اقتدار منطقه ای و عوامل موثر در حفظ و تقویت آن امروزه یکی از اصول اساسی قدرت به شمار می روند؛ اگر همه این عوامل دست به دست همدیگر دهند آنگاه مولفه ای به نام قدرت شکل می‌گیرد. 
هنگامی که این مولفه های قدرت را در قالب سیاسی کشورمان بررسی می کنیم آنگاه بهتر متوجه می شویم که اقتدار منطقه ای چه تاثیری در ارتقای جایگاه یک کشور در تمامی عرصه های موجود دارد. این قدرت به خصوص طی چند سال اخیر با رشد و ارتقای توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از طریق توان موشکی توانسته تا حد زیادی این اقتدار را به منصه ظهور بگذارد.
مقوله امنیت در عصر فعلی دیگر تک بعدی و فقط در تقویت توان نظامی خلاصه نمی‌شود و مقوله‌ای چند بعدی است. ایران با تکیه به توان داخلی خود، مولفه‌های بومی قدرت و تاثیرگذار ایجاد کرده که امروز در محیط پیرامونی ناامن خود از «امنیت پایدار» برخوردار است. این امنیت پایدار مرهون قدرت نظامی، نیرو‌های مسلح کارآمد، علم و پیشرفت علمی، اقتصاد قوی و مستقل، نیرو‌های نظامی وفادار، «دولت مقاومت» و مشارکت سیاسی است.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
مجموعه پویای این عوامل اقتدار، قدرت بازداراندگی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد که دشمنان را از هر گونه تعرض به ایران برحذر می‌دارد. البته باید توجه داشت که به همان اندازه که قدرت نظامی از جمله ادوات جنگی نظیر ساخت موشک برای کشور اقتدار به ارمغان می‌آورد، داشتن اقتصاد قوی و موفقیت در عرصه علم و فناوری و برخورداری از دولت مقاومت و مشارکت سیاسی مردم هم لازمه تقویت قدرت بازدارندگی است. «دولت مقاومت» یعنی اینکه در برابر تحکم دشمنان عقب‌نشینی نکند و در لاک دفاعی فرو نرود.
ظهور گروه‌های تروریستی منطقه‌ای در اطراف ایران
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ دشمنان اسلام بیکار ننشستند و با توطئه‌های گوناگون اقدام به برهم زدن امنیت کشورمان کردند. کشورمان که آن زمان به دلیل تغییر ساختار سیاسی از حیث قوای دفاعی و امنیتی وضعیت خوبی نداشت، تحت تاثیر این توطئه‌ها قرار گرفت. اما بلافاصله برای این موضوع تدبیر خوبی اندیشیده شد و با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهی آن‌ها با ارتش، مقابله با این گروه‌ها در چند نقطه کشور مانند ترکمن صحرا، کردستان، خوزستان و آذربایجان شرقی آغاز شد و پس از مدتی این گروه یا به کلی نابود شدند و یا از ایران فرار کردند.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
اما مشکل وجود گروه‌های تروریستی در داخل کشورمان نبود بلکه برخی از گروه‌ها مانند طالبان نیز در خارج از مرز‌های کشورمان هر از گاهی مرز‌های کشورمان را تهدید می‌کردند. با تشکیل نیروی انتظامی در سال ۱۳۷۰ امنیت برخی نقاط مرزی به این نیرو واگذار شد و با تلاش‌های بسیار نیروی انتظامی حضور این گروه‌ها به شکل آهسته کمرنگ شد.
نیروی قدس سپاه دیگر نیرویی بود که به تامین امنیت مرز‌های کشورمان کمک می‌کرد و هر کجا که نیاز بود وارد عمل می‌شد. البته در این میان ارتقای قدرت موشکی کشورمان و حرکت به سوی خودکفایی از عوامل موثر در حفظ و ارتقای قدرت بازدارندگی کشورمان است که به دشمنان منطقه‌ای ایران اجازه هیچ گونه دست درازی را به کشورمان نمی‌دهد.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
اوایل دهه ۹۰ گروهی ظهور کرد که خود را دولت اسلامی عراق و شام (داعش) می‌خواند. این گروه در ابتدای شروع فعالیتش با تجهیزات بسیار پیشرفته و نفرات بسیار سنگ‌دل به سرعت پیشروی می‌کرد. اما غافل از اینکه ایران در راس محور مقاومت با استفاده از قدرت خود خواب این گروه را آشفته خواهد کرد.  
ظهور داعش و بروز مشکلات امنیتی گسترده در غرب آسیا
خردادماه سال ۱۳۹۳ بود که داعش رسما وارد شمال و غرب عراق شد و یکی یکی شهر‌ها را به سمت مرکز اشغال کرد. ترویست‌های تکفیری از یک طرف به سمت جنوب عراق سرازیر شد تا با عبور از بغداد به کربلا و نجف مراکز بزرگ شیعیان برسند و از طرف دیگر به سمت مرز‌های شرقی عراق پیشروی کردند تا بتوانند با ایران هم مرز شده و آرزوی تاریخی خود را محقق کنند. آن روز‌ها داعشی‌ها به سرعت توانستند از الرمادی گذشته و به فلوجه برسند. آن‌ها با استفاده از بافت جمعیتی در این شهر‌ها در کمتر از چند روز موقعیت خود را تثبیت کردند و سپس راهی بغداد شدند تا بتوانند با اتصال به دیگر نیرو‌های خود پایتخت را محاصره کنند.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
قطعا روز‌هایی که داعش در چشم بهم‌زدنی و با استفاده از اصل غافلگیری و البته خیانت برخی افراد به راحتی موصل، ادلب، حمص، الرمادی، دیرالزور، رقه و دیگر شهر‌های عراق و سوریه را اشغال می‌کرد، به این روز خفت و شکست خود نمی‌اندیشید. شواهد نشان می‌دهد که داعش آمده بود که بماند، اما رفتنی شد.
در هر حال داعش و داعشی‌ها امروز مهره‌های سوخته‌ای هستند، درست مثل القاعده، طالبان، منافقین و هزاران تروریست نون به نرخ روز خور دیگر که توسط آمریکا ایجاد شدند و نماندند. با شکست داعش و محروم شدن این گروه از داشتن مرز و نگاهی به جبهه‌بندی‌های کنونی در منطقه باید منتظر نقشه‌های جدید آمریکا در میدان غرب آسیا باشیم؛ نقشه‌هایی که می‌تواند در ایجاد جبهه جدید در تقابل با محور مقاومت به خصوص ایران، زیر سوال بردن عراق واحد، طرح دوستی اعراب با رژیم صهیونیستی، تحرکات معنادار سعودی‌ها و دخالت در امور کشور‌های منطقه درست مثل کاری با سعد الحریری انجام شد، باشد.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
پس از آن نیز تا روز‌های آخر فعالیت داعش، این گروه سرکرده‌های متعددی را به خود دید که هر کدام ویژگی خاصی داشتند. اما در مقابل ایران با حضور موثر خود به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش توانست نفس‌های این گروهک تروریستی را به شماره بیندازند و آن‌ها را به نابودی بکشاند.
دلایل ایستادگی ایران در برابر داعش
شاید این تیتر و چگونگی تحقق آن تا مدت ها ذهن بسیاری از مردم ایران و حتی مردم جهان را به خود جلب کرده است که ایران چرا در مقابل داعش و اعضای این گروهک تروریستی ایستادگی کرد. در این گزارش به چند مورد از مهم‌ترین دلایل این حضور و ایستادگی اشاره کنیم.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
تامین امنیت درون‌زا
یکی از دلایل حضور ایران در مقابله با داعش تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. یعنی همان امنیتی که به طور کامل خودکفا و درون‌زاست، این امنیت با استفاده از همین اقتدار منطقه‌ای و قدرت‌ها و مولفه‌های آن توانسته در قالب یک کشور با دکترین امنیت موفق حاضر شده و از ورود و انجام اقدامات تروریستی توسط گروه‌های معاند برای تامین امنیت شهروندانش جلوگیری کند.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
دفاع از حرم ائمه اطهار در مقابل داعش
دومین مبحثی که باید درباره دلایل حضور ایران در مقابله با داعش عنوان کرد، دفاع از حرم ائمه اطهار در مقابل تعرض‌ها و تجاوزهای گروهک تروریستی داعش بود. اگر به مناطقی که داعش از آن‌ها فعالیت خود را شروع کرد دقت کنیم، مشاهده می‌کنیم که حرم های ائمه ای اطهار که برای مسلمانان و به خصوص شیعیان ارزشمند هستند در این مناطق قرار داشتند. پس ایران وارد شد تا از تقدس این نقاط دفاع کرده و مانع از تعرض و ایجاد خطر برای این گروه برای حرم‌های مطهر شود.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
پیشگیری از اقدامات تروریستی داعش در داخل ایران
سومین مورد، پیشگیری از اقدامات تروریستی گروهک داعش در داخل ایران است گرچه در یک یا دو مورد گروهک تروریستی داعش اقدامات تروریستی در داخل انجام داد، اما بسیاری از اقدامات این چنینی که قرار بود در داخل ایران برای ناامنی کشور انجام شود توسط نیرو‌های امنیتی و نظامی کشورمان دفع شد و تحقق نیافت. اگرچه داعش در یک روز به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) حمله کرد اما با مقاومت سپاه پاسداران روبه رو شد و اعضای آن به هلاکت رسیدند.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
تامین امنیت زائران عتبات عالیات در عراق و سوریه
تأمین امنیت زائران ائمه معصومین در عراق یکی از دلایل  مهم حضور ایران در مقابله با داعش بود. مرقد‌های مطهر ائمه معصومین همچون امام علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) در داخل عراق و سایر ائمه، ایرانیان از چندین سال پیش در ایامی همچون ماه محرم و صفر پیاده روی‌های خود را به سوی حرم‌های مطهر آغاز و آن‌ها را ادامه دادند. تامین امنیت زائرانی که در این مسیر به سوی این حرمین شرفین در حال عبور و مرور هستند را می‌توان از دیگر دلایل حضور ایران در مقابله با داعش دانست.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
دورکردن خطرهای داعش از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران
دور کردن خطر داعش از مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دیگر دلیلی است که ایران وارد مقابله با داعش شد. این گروه تروریستی که با حمایت کشور‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به انواع سلاح‌ها و تجهیزات مجهز شده بود قصد داشت تا با گسترش قلمرو خود از عراق و سوریه به کشور‌های نظیر ایران، افغانستان، پاکستان و سایر کشور‌های منطقه به این کشورها تجاوز و آن‌ها را تسخیر کند و پس از آن حکومت یا خلافت موردنظر خود را تشکیل دهد. به همین خاطر هم ایران وارد عمل شد تا در گام اول از مرز‌های خود دفاع کند و در دومین گام مانع از گسترش حضور داعش در منطقه غرب آسیا شود که منطقه‌ای مهم و راهبردی است.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
تهدیدها و اقدامات عملی داعش علیه ایران
گروه داعش که از ابتدا با شیعه و تشیع در عناد بود. بار‌ها و بار‌ها ایران و مردم ایران را به اقدامات تروریستی و انتحاری تهدید کرده بود و می‌گفت که اگر فرصت مناسبی پیدا کند حتماً عملیات‌های گوناگونی را علیه آن‌ها انجام خواهد داد. اما ایران با حضور خوب خود توانست خواب گروهک تروریستی داعش را آشفته کند و آن‌ها را هر روز بیش از روز گذشته به سوی نابودی سوق دهد.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
کمک به مردم عراق با خواست رسمی کشور عراق
جمهوری اسلامی ایران پس از ظهور داعش به درخواست رسمی دولت عراق وارد عرصه کمک به این کشور دوست و همسایه شد تا علاوه بر کمک به مردم عراق مانع از گسترش قلمرو داعش شود.
جلوگیری از شیوع طاعون تفکر تکفیری و متوحش داعش 
همه ما بارها اقدامات متوحش داعش را در تلویزیون و سایر رسانه‌ها دیده و شنیده‌ایم. گروهی وحشی و تروریستی که قصد داشت تا با گسترش افکار سلفی‌ و ضد اسلامی مسلمانان و سایر افراد را به قتل رسانده و در منطقه عرض اندام کند. پس ایران باید به سراغ نابودی این گروهک و مهم‌تر از آن‌ها جلوگیری از شیوع طاعونی تفکر تکفیری و متوحش داعش می‌رفت.
اقتدار ایران در منطقه چگونه خواب راحت را از داعش گرفت؟
جلوگیری از تاسیس حکومت خلافتی تروریست داعش در غرب آسیا
داعش بارها و بار‌ها در شعار‌ها و سخنان سران و سخنگویان خود اعلام کرده بود که قصد دارد در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و همچنین بخش‌هایی از آسیا و اروپا یک حکومت خلافتی بزرگ را تشکیل دهد و با افکار تروریستی و سلفی‌گری خود آن را اداره کند پس ایران در صدر محور مقاومت به کمک سایر کشور‌های محور مقاومت وارد شد تا مانع از تشکیل این حکومت خلافت و توسط داعش در منطقه شود.



ح
کد مطلب: 414476
مرجع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان