تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۱
 

وزیر علوم: برنامه ریزی برای حذف کنکور آغاز شد

Share/Save/Bookmark
وزیر علوم: برنامه ریزی برای حذف کنکور آغاز شد
 
وزیر علوم با بیان اینکه رقابت در کنکور در رشته های پزشکی و برای 109 هزار صندلی و کمتر از 11 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها است، گفت: داوطلبان خود ارزیابی داشته باشند که اگر نیاز به شرکت در کنکور ندارند از ظرفیت پذیرش بدون کنکور بهره ببرند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار با خبرنگاران حوزه آموزش عالی گفت وگو کرد.
وی گفت: خبرنگاری شغلی سخت است که در برخی حوزه ها سختی کار بیشتر است؛ همچنان که در جنگ هم خبرنگارانی را داشته ایم که شهید و جانباز شده اند و هم اکنون هم خبرنگارانی هستند که از جان و مال خود می گذرند.
غلامی گفت: امانت داری، صداقت و به روز بودن اخبار، کمک به همه آحاد مردم است و نمی توان ارزش خبرنگاری را به راحتی مشخص کرد.
*داوطلبان اگر نیاز نیست در کنکور شرکت نکنند
وی گفت: این روزها بیشتر اخبار درباره کنکور است. کنکورها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد که به گفته مسوولان، کنکور دکترا ۸۵ درصد و کنکور کارشناسی ارشد را ۹۱ درصد منطبق با پروتکل ها اعلام کردند.
وی گفت: داوطلبان توجه کنند که تعداد زیادی رشته و محل دانشگاهی داریم که ضرورتی به شرکت در آزمون برای این رشته ها وجود ندارد. سال قبل هم همین طور بوده است. حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و محل کد رشته در دانشگاه های دولتی از طریق بدون آزمون (۲۰ درصد)، ۴۵ درصد نوبت دوم، ۹۸ درصد ظرفیت غیر دولتی و آزاد از طریق بدون آزمون پذیرش می شوند. یعنی نمره آزمون کنکور تاثیری در پذیرش آنان ندارد و داوطلبان بدون کنکور می توانند در این رشته ها تحصیل کنند.
غلامی اظهار داشت: تراکم برای رشته های پزشکی است که رقابت برای ۱۰۹ هزار صندلی یعنی کمتر از ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها است.
غلامی افزود: یعنی اگر داوطلب می بینند که نیاز به شرکت در آزمون نیست، در کنکور حضور پیدا نکند. یعنی یک خود ارزیابی داشته باشند و نگران الزام شرکت در آزمون نباشند.
به گفته غلامی، در سال های اخیر وزارت علوم سعی کرده بخش پذیرش دانشگاه ها از خارج از مسیر کنکور را جا بیاندازد که امیدواریم در دوران کرونا این موضوع بیشتر تقویت شود.
وی گفت: حذف کنکور قبلا برنامه ریزی شده است و حرکت به این سمت شروع شده است و در کرونا اطلاع رسانی درباره این موضوع شفاف تر شده است. برای بحث حذف کامل کنکور هم برنامه ریزی هایی شده که نیاز به همکاری ۲ وزارت خانه آموزش و علوم دارد.
*ارتقای رتبه بندی ایران در جایگاه جهانی از نظر علمی
وی از ارتقای رتبه بندی ایران در جایگاه جهانی از نظر علمی خبر داد و گفت: ایران از جایگاه ۱۶ به ۱۵ ارتقا رتبه داشته است.
وی گفت: همچنین تلاش برای حوزه پژوهش بوده است که قرار شد دانشگاه ها کمتر از ۱۵ درصد را برای اعتبارات پژوهشی پیش بینی نکنند.
وی همچنین گفت: حذف بخش آموزشی از دستگاه های اجرایی می تواند به کاربردی کردن پژوهش کمک کند.
وزیر علوم، گفت: این وزارتخانه ۴۳ پارک علم و فناوری و ۱۹۷ مراکز رشد دانشگاهی را تحت پوشش دارد. ۶ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند که ۱۸۰۰ شرکت در پارک های وزارت علوم مستقر هستند. فروش دانش فنی و دستاوردهای این مجموعه ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بوده است و در سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیون دلار صادرات داشته اند.
غلامی گفت: در رتبه بندی منطقه ای ایران در منطقه رتبه ۱ را دارد.
*استعلام مدارک در سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی
غلامی گفت: مواردی که به ما گزارش می شود مستقیم به بخش حقوقی برای پیگیری ارسال می شود. برای حل این مشکل سامانه ای طراحی کردیم که تمام مدارک کسب شده در این سامانه قابل احراز است؛ این کار از مدارک فارغ التحصیل ۹۷ به سمت گذشته در حال انجام است.
وی گفت: دانشگاه های غیر دولتی هم یک QR کد روی مدرک درج می کنند. دانشگاه آزاد هم علاوه بر اتصال به سامانه ملی ارزیابی مدارک تحصیلی یک سامانه داخلی هم خواهد داشت.
همکاری افراد به عنوان عضو هیات علمی از طریق شرکت در فراخوان و طی مراحل جذب صورت می گیرد. تشابه اسم حق التدریس بین وزارت علوم و وزارت آموزش باعث اشتباهی شده است. این افراد بنابر تخصص در دانشگاه ها تدریس می کنند.
وی گفت: درخواست اینترنت رایگان برای ترم بعد را هم داریم.
وی گفت: ساماندهی نظام آموزش عالی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. در این طرح به همه دانشگاه ها نقش منطقه ای، ملی و بین المللی خواهند داشت.



ح
کد مطلب: 414464