تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۱
 

استیضاح «زنگنه» در مجلس کلید خورد+ محورهای استیضاح‌

Share/Save/Bookmark
استیضاح «زنگنه» در مجلس کلید خورد+ محورهای استیضاح‌
 
نماینده مردم دشتستان از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر نفت در مجلس خبر داد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:از جمع آوری امضا در مجلس شورای اسلامی برای استیضاح «بیژن زنگنه» وزیر نفت خبر داد.
وی با اشاره به محورهای این استیضاح، گفت: مشکلات بسیار زیادی در صنعت نفت وجود دارد که عملکرد وزیر نفت هم نشان می‌دهد که وی نمی‌تواند این مشکلات را حل و فصل کند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خام فروشی نفت یکی از محورهای اصلی استیضاح وزیر نفت است چرا که معتقدیم جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنایع پایین دستی نفت باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و در نهایت جهش تولید می‌شود اما این مسئله مطابق با انتظار تاکنون پیش نرفته است.
رضایی بیان کرد: همچنین ما شاهد بر زمین ماندن اسناد کلان نظام چون سند اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در صنعت نفت هستیم و از سوی دیگر زنگنه نتوانسته از نفت و گاز به عنوان یک ثروت ملی و فرصتی برای سرمایه گذاری مولد در سطح ملی و بین‌المللی در جهت منافع کشور و رفاه مردم استفاده کند.
وی متذکر شد: ارتقا جایگاه ایران در تولید نفت اوپک جز برنامه‌های وزیر نفت در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بود اما وی عملکرد موفقیت آمیزی در این زمینه نداشته است و به همین دلیل شاهد جایگزینی بازار نفت و گاز ایران در منطقه توسط کشورهای رقیب هستیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ضعف عملکرد زنگنه در دیپلماسی انرژی از دیگر محورهای استیضاح وی است، افزود: این مسئله منجر به افت جایگاه ایران در حوزه اقتصاد انرژی شده است و از سوی دیگر ما شاهد عدم توجه به ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی هستیم و عملکرد وزارت نفت در این زمینه مطابق با انتظار نبوده است و بسیاری از ظرفیت‌ها در این حیطه روی زمین مانده است.
رضایی تأکید کرد: در زمینه فروش نفت هم امروز با مشکلات زیادی مواجه هستیم و متأسفانه تدبیر لازم برای فروش نفت از سوی زنگنه وجود ندارد.
وی با اشاره به عدم اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال، گفت: این مسئله باعث شده است که ما در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شویم و همچنین بسیاری از قراردادهای بین‌المللی مانند انتقال گاز به پاکستان و قرارداد با کشورهایی چون هند و ترکیه در این دوره روی زمین مانده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائلی چون کرسنت هم هنوز حل و فصل نشده است، تصریح کرد: عدم بهره گیری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در اجرای پروژه‌های کلان صنعت نفت از دیگر محورهای استیضاح زنگنه است و اعتماد لازم به توان داخلی را در این وزارتخانه شاهد نیستیم و اعتماد اشتباهی به بیگانگان شده است که باعث شده ما در برخی از زمینه‌ها متضرر شویم.
رضایی یادآور شد: انتظار داشتیم مخازن بزرگی برای ذخیره سازی نفت احداث شود که متأسفانه در این زمینه هم عقب ماندیم و علاوه بر این در زمینه صنایع پایین دستی نفت و تولید فرآورده‌های نفتی هم به جایگاه مطلوبی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه در توسعه میدان استراتژی پارس جنوبی هم متأسفانه عقب ماندیم، اظهار داشت: حذف کارت سوخت که در سال ۹۴ اتفاق افتاد و دوباره در سال ۹۸ و با یک هزینه کلان از جیب ملت بازگردانده شد، از محورهای دیگر استیضاح وزیر نفت است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شد که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر نفت را کلید بزنند چرا که ما معتقدیم لازم است در رأس وزارت نفت تغییراتی به وجود بیاید که این تغییر قطعاً به نفع منافع ملی است.



ح

 
کد مطلب: 414455
مرجع : خبرگزاری مهر