تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۳
 

ماجرای بدهی کره جنوبی و امروز و فردای سئول در پرداخت آن

Share/Save/Bookmark
ماجرای بدهی کره جنوبی و امروز و فردای سئول در پرداخت آن
 
اکنون نزدیک به ۳ سال از خرید نفت کره جنوبی از ایران می‌گذرد، اما آن‌ها همچنان در پرداخت طلب تهران امروز و فردا می‌کنند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:فاطمه زهرا نصراللهی؛ اکنون بیش از دو سال است که کره ای‌ها بابت نفتی که از ایران خریداری کردند، بدهکارند و بیشترین منابعِ مالی بلوکه شده تهران در خارج از کشور را در اختیار دارند، این در حالی ست که سئول هربار تنها به حرف‌های بدون عمل بسنده می‌کند.
آذر ماه سال ۹۷ بود که پس از دیدار مقامات کُره‌ای با مقامات ایرانی، قرار شد، سئول به جای پرداخت پول، به ایران کالا دهد که همین را هم انجام نداد.
حسین تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مبلغ بدهی کره جنوبی به ایران، گفت که این طلب ۸ و نیم میلیارد دلار است که کره جنوبی حدود ۳ سال پیش بعد از خریداری نفت از ایران آن را تاکنون پرداخت نکرده است.
او همچنین می‌گوید، پیرامون گرفتن طلب ایران از کره جنوبی بحث‌های مختلفی شده است، در این راستا دستگاه دیپلماسی ما به سئول اعلام کرد که اگر بحث تحریم‌ها مانع پرداخت بدهی‌های شماست، حداقل در خصوص لوازم بهداشتی و غذایی که در ذیل تحریم‌ها نیست بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کنید، البته کره جنوبی قبول کرد و چندین جلسه با سفیر این کشور دیدار داشتیم، اما در عمل هنوز اقدامی برای پرداخت بدهی‌های ایران انجام نشده است.
رئیس اتاق ایران و کره جنوبی می‌گوید که اخیرا با سفیر کره جنوبی صحبتی داشتیم؛ آن‌ها می‌گویند که با وزارت بهداشت و بانک مرکزی ایران برای پرداخت بدهی‌های خود مشکل دارند، به همین منظور قرار بر این شد که حداقل ۵۰ میلیون دلار به ایران پرداخت شود، اما از این مبلغ تنها ۲ و نیم میلیون دلار پرداخت شد، سپس گفته شد که کالای بهداشتی به ایران تزریق می‌کنند که البته آن هم عملیاتی نشده است.
حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن
تنهایی در ادامه می‌گوید که از مبلغ ۸ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی حتی ۵۰ میلیون دلار هم به ایران پرداخت نشد و تنها مبلغی حدود ۳ میلیون دلار پرداخته شد. هنگامی که کشورمان برای گرفتن طلب خود از سئول دقیق‌تر شد، سئول اعلام کرد که یک سری از اقلام خود را بنا بر تایید بخش وزارت بهداشت این کشور به ایران می‌فرستد که البته تعدادی اقلام پزشکی به ایران ارسال شد که قرار بود این اقلام پیش از سال ۱۳۹۹ و در آغاز شیوع بیماری کرونا به ایران ارسال شود، این موضوع نشان داد که سئول در مرحله حرف و عمل تنها ادعا می‌کند که علاقه به کار با ایران دارند، اما در عمل کار اجرایی خاصی صورت نگرفته است.
در ادامه وزارت امور خارجه کشورمان، یوجانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران را احضار کرده و درباره معوقات پرداختی سئول در ازای خرید نفت اعتراض کرده است.
«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در واکنش به اقلام فرستاده شده از سوی سئول به جمله «زحمت کشیده‌اند» بسنده کرد و گفت که ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم، ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند. موسوی همچنین گفت که به صراحت به کره جنوبی اعلام کردیم که بهانه کره جنوبی قابل قبول نیست.
آمریکا مانع پرداخت بدهی کره‌ای‌ها یا بهانه؟
تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی با اشاره به وابستگی سئول به واشنگتن در تصمیم گیری ها، گفت که کره جنوبی در عین حال که به آمریکا وابستگی دارد، اما سعی کرد خود را از تحریم‌های این کشور معاف کند و تقریبا حدود چند سال پیش که موج دیگری از تحریم‌ها بر کشور‌ها اعمال شد، کره یکی از کشور‌های معاف در تحریم‌های آمریکا شد، در این شرایط حجم خوبی از تبادلات شرکت‌های صنعتی و پتروشیمی با کره داشتیم و هنگامی که تحریم بودیم کره معافیت گرفت، بنابراین ما تصور می‌کردیم در دور جدید تحریم‌های اعمالی ایالات متحده باز هم کره می‌تواند معافیت بگیرد.
او همچنین گفت که علی رغم چانه زنی‌های سئول با واشنگتن، کره نتوانست موفق شود و آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید خود بسیار سخت گرفت؛ اکنون کره پول نفتی که پیش از دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به کره صادر شد را نمی‌دهند و دلیل آن را تحریم‌های ایالات متحده می‌دانند.
اواخر خردادماه بود که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از اقدام به مسدود سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی که با تبعیت از سیاست‌های ضد انسانی دولت آمریکا و در چارچوب فشار حداکثری آن‌ها به ملت ایران انجام شده است، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهاد‌های مالی و مجامع بین المللی مورد پیگیری قرار دهد.
رئیس جمهور همچنین گفت که ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالا‌های اساسی، دارو و اقلام انسان دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریعتر این محدودیت را برطرف کند.
حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن
در نهایت سئول چه زمانی بدهی خود را به ایران پرداخت می‌کند؟
انتظاری سفیر پیشین ایران در کره جنوبی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  پولی که در کره بلوکه شده است پول مردم ایران است، پولی که اکنون مردم و کشور به شدت به آن نیاز دارند، بنابراین ما در این زمینه می‌توانیم از دیپلماسی عمومی قوی و کنترل شده‌ای استفاده کنیم تا این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شوند و کره‌ای‌ها مجبور شوند به اجرای این مطالبه تن دهند.
او افزود: کره‌ای‌ها میلیارد‌ها دلار از نفتی که از سوی ما به این کشور صادر شد، سود بردند و صنایع خود را رشد دادند، لذا کره جنوبی باید پول نفت ما را با بهره و ضرر و زیان به ایران پرداخت کند.
انتظاری ادامه داد: با یک دیپلماسی روابط دوجانبه در پروسه زمانی یک ساله مسئولان کشورمان با کره جنوبی صحبت کنند و چند راهکار ارائه دهند، اگر کره جنوبی به هر دلیلی می‌خواهد به جای پول به ما کالا دهد باید کالای با کیفیت دهد و در کنار آن دیپلماسی بین المللی شکل گیرد، مسئولان در مجامع بین المللی به دبیرکل سازمان ملل بنویسند تا کره ای‌ها هرچه زودتر بدهی خود را به ما پرداخت کنند.
سفیر پیشین ایران در کره جنوبی تصریح کرد: اگر این قضیه برعکس اگر بود و ما از کره جنوبی چیزی خریداری کرده بودیم و پول آن را نمی‌دادیم، آن‌ها صبر نمی‌کردند، لذا ما هم تعارف نداریم و از حق خود نمی‌گذریم.
این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دادستان کل کشور باید به عنوان مدعی العموم شکایتی را علیه کره جنوبی تنظیم کند و قوه قضائیه در این عرصه به کمک وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مسئول بیاید، البته ما می‌توانیم این موضوع را از طریق دیپلماسی بین المللی از جمله طرح شکایت در سازمان‌ها و مجامع بین المللی نیز به پیش ببریم.
تنهایی رئیس اتاق ایران و کره جنوبی با اشاره به خوشبینانه‌ترین حالت ممکن در صاف کردن بدهی کره با ایران، گفت: امید می‌رود که ترامپ در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا رای نیاورد، در آن صورت مجموعه جدید آمریکا همکاری لازم را با کره می‌کند و تا حدود ۵ ماه دیگر بدهی کره به ایران پرداخت می‌شود.
کارشناسان معتقدند که کره جنوبی یکی از کشور‌های تحت فرمان آمریکاست که سیاست‌های کشور مستقیما با سیاست‌های واشنگتن ارتباط دارد، لذا سئول بعد از مدت‌ها همکاری و تبادل اقتصادی و خرید نفت از تهران به تحریک واشنگتن پول‌های ایران که در بانک‌های کره جنوبی قرار داشت، به بهانه اینکه واشنگتن، تهران را تحریم کرده است از پرداخت بدهی‌های خود خودداری می‌کند و این مسئله با قوانین بین المللی کاملا مغایرت دارد؛ کره جنوبی باید بدهی‌های خود و جریمه تاخیر در پرداخت بدهی‌ها را به ایران پرداخت کند در غیر این صورت ایران باید از همه سازوکار‌های قانونی علیه دولت کره جنوبی طرح دعوا کند.
حکایت بدهی کره جنوبی به ایران و امروز و فردای سئول در پرداخت آن

حال روز‌ها و ماه‌ها می‌گذرند و بیش از دو سال است که بدهی کره به ایران همچنان پابرجاست و ثابت کرد که نمی‌تواند خارج از سیاست‌های آمریکا تصمیم مستقلی اتخاذ کند، به گفته کارشناسان اکنون سئول از سوی افکار عمومی محکوم است، زیرا به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکرد، در پرداخت بدهی‌های خود به ما تاخیر می‌کند و حتی در اقدامی مضحک درخواست کرده ایران برای نگهداری وجوه خود در کره جنوبی به این کشور پول پرداخت کند.
موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم اخیرا گفته است که به اندازه کافی از کره جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا دو میلیون دلاری نیست، گفت که امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم وجود هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند.

م
کد مطلب: 414444