تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷
 

۲ روز تا آزادسازی قسمت دوم سهام عدالت

Share/Save/Bookmark
ابهام و سردرگمی سهامداران عدالت همچنان ادامه دارد و این سردرگمی با بلاتکلیفی صدور کارت اعتباری برای این سهام بیش تر نیز می شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: با توجه به بررسی هایی که در این مدت در خصوص نحوه آزاد سازی و فروش سی درصد سهام عدالت شکل گرفت و گاهی  اوقات هم در این راستا با مشکل مواجه شدیم و مسئولان ذی ربط پاسخ قانع کننده ای را به ما ندادند حال نوبت آن رسیده است که پرونده جدیدی در این راستا باز شود پرونده ای که نامش کارت های اعتباری سهام عدالت است.
در حال حاضر اذهان سهام دارانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده اند را به خود درگیر کرده است. به واقع درگیری ذهنی آن ها حول دو محور فروش سهام و بهره مندی از مزایای کارت اعتباری می چرخد. آن ها نمی دانند که سهام خود را به فروش اند یا برای بهره مندی از کارت اعتباری سهام عدالت دست نگهدارند.
در همین راستا به بررسی صحبت های ضد و نقیض مسئولان ذی صلاح پرداخته ایم؛  
سهام عدالت قابلیت وثیقه شدن برای تسهیلات بانکی
عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در خصوص اعطای کارت های اعتباری سهام عدالت  می گوید: بانک‌ها می‌توانند سهام بورسی، به‌ویژه سهام عدالت را به عنوان وثیقه برای صدور کارت اعتباری قرار دهند
وی گفت: با توجه به ارزنده بودن بخش عمده‌ای از سهم‌های موجود در سبد سهام عدالت، به بانک‌ها توصیه می‌کنم درقبال وثیقه گرفتن سهام آزاد شده، درچارچوب ضوابط خود، معادل درصدی از ارزش آن، به دارندگان سهام که نیاز به منابع مالی دارند، ولی قصد فروش سهام خود را ندارند، کارت اعتباری برای خرید بدهند.
مجموع این مسائل در حالی رخ می دهد که اگر این اتفاق به درستی شکل بگیرد قطع به یقین در این شرایط یک پشتوانه مالی برای نیازمندان باشد در همین راستا با یکی از کازشناسان ذی ربط گفت وگو کرده ایم؛
مزایای کارت اعتباری سهام عدالت چیست؟
وثوقی کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن حمایت از طرح مسوولان مبنی بر پشتوانه بودن سهام عدالت برای دریافت کارت اعتباری بیان کرد: این طرح خوب دارای ابهاماتی از جمله مشخص نبودن رده سنی متقاضیان، گروه های شغلی و چگونگی نحوه دریافت این کارت ها است.
او با اشاره به تجارب گذشته در خصوص اعطای کارت های اعتباری به بازنشستگان ادامه داد: این تجربه ناموفقی بود و سبب شد تا برخی سواستفاده ها و کلاهبرداری هایی از قبل این موضوع شکل گیرد بنابر این این بار باید تدابیری اتخاذ شود تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.
وثوقی با بیان اینکه پشتوانه اعطای این کارت، اعتبار فرد است، گفت: در اکثر کشورهای جهان که کارت اعتباری اعطا می کنند، اعتبار فرد از جمله درآمد و محل اقامت او به عنوان پشتوانه فرد برای دریافت این نوع کارت است و در کشور ما هم قرار است در آینده سهام عدالت به عنوان یکی از پشتوانه های دریافت کارت اعتباری قرار گیرد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید در نظر داشت که افراد پس از دریافت آن اقدام به سواستفاده و نقد کردن کارت در برخی فروشگاه ها نشوند یعنی فرد کارت را به فروشنده ارائه دهد و او با کسر مبلغی از اصل موجودی کارت، پولی را به دارنده کارت بدهد.
او با بیان اینکه کارت های اعتباری یکبار مصرف نیستند، گفت: دارندگان این کارت ها نمی توانند به یکباره از آن ها استفاده کنند و پس از اتمام موجودی دوباره می توان این کارت ها را شارژ کرد.
وثوقی با اشاره به یکی از مزایای این کارت ها اظهار کرد: سقف دریافت این کارت حدود ۵۰ میلیون تومان است درحالیکه برای دریافت همین میزان در قالب وام، باید وام گیرنده ۳ ضامن داشته باشد تا مجموع حقوق آن ها بتواند پراخت اقساط را پوشش دهد.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در برخی از کشورهای جهان گاهی افرادی که خود دارنده این کارت ها هستند قرارداد جدید فرد دیگری که می خواهد کارت اعتباری دریافت کند را امضا می کنند و این زنجیره همچنان ادامه دارد و بدین گونه مردم را راغب به دریافت این نوع کارت می کنند.
او اظهار کرد: صورتحساب فرد یک ماه بعد از اولین تراکنش او صادر می شود و فرد تا 6 ماه پس از دریافت کارت می تواند هیچ گونه تراکنشی نداشته باشد اما درخصوص وام های دیگر درست یک ماه پس از دریافت وام پیامک کسر اقساط به شماره افراد ارسال می شود.
وثوقی با بیان اینکه در حال حاضر کارت اعتباری بیشتر از ۳۶ ماه قابل تسقیط نیست، گفت: نحوه بازپرداخت اقساط به گونه ای است که به عنوان نمونه قسط فرد هر ماه قریب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بانک از این میزان سود خود را برداشته و یک میلیون تومان مجددا به حساب بازمی گردد و کارت فرد شارژ می شود.
البته شب گذشته خبرهایی از صدور برخی بخشنامه ها نیز به گوش می رسد.
عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، طی بخشنامه ای، بانک های دولتی و غیردولتی را موظف کرد، اطلاع رسانی لازم را در مورد پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری انجام دهند.
این بخشنامه به مدیران عامل ۱۷ بانک دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسات اعتباری ابلاغ شده است.
در این بخشنامه آمده است: پیرو تاکید رییس جمهور محترم، برنامه‌های دولت تدبیر و امید، مصوبه شورای عالی بورس و بخشنامه مورخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با "اعطای تسهیلات خرد به مردم به پشتوانه توثیق سهام عدالت" و با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، مقتضی است اقدامات لازم در این خصوص به عمل آمده و موضوع صدور کارت اعتباری به پشتوانه سهام عدالت از طریق مقتضی به مشتریان اطلاع رسانی شود.
در پایان انتظار می رود که هرچه سریع تر مسئولان مربوط  به روند اعطای کارت سهام عدالت به سهام داران اقدام فرمایند.


ح
کد مطلب: 414415
مرجع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان