تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶
 

تأکید مراجع عظام تقلید بر اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل بهداشت / ‌عزاداری امام حسین(ع) ‌هرگز نباید فراموش شود

Share/Save/Bookmark
تأکید مراجع عظام تقلید بر اقامه عزای سیدالشهدا(ع) با رعایت کامل بهداشت / ‌عزاداری امام حسین(ع) ‌هرگز نباید فراموش شود
 
مراجع عظام تقلید با بیان اینکه برگزاری عزاداری امام حسین(ع) مهم‌ترین شعائر دینی است و هرگز نباید فراموش شود، تأکید کردند: مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:ماه محرم و صفر از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است و این مراسم هرسال با شور حسینی(ع) و پرشورتر از گذشته در کشورمان برگزار می‌شود. مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بر لزوم برگزاری عزاداری ماه محرم و صفر با رعایت موارد بهداشتی و توجه به توصیه متخصصین امر تأکید کردند.
آیت‌الله سبحانی:‌ عزاداری ‌سیدالشهدا(ع) با حفظ سلامت جامعه ‌باید انجام بگیرد
نظر آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان در خصوص عزاداری سیدالشهدا(ع) در دوران کرونا به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر سالار شهیدان حضرت حسین‌بن علی (علیه‌السلام)، سلام بر شهیدان راه حسین (علیه‌السلام)، درود بی‌پایان بر شهدای راه حق بالاخص شهدای دشت کربلا

ایام ماه محرم و صفر، ایام عزاداری است و حسینیان که قلوب آنان لبریز از مهر سالار شهیدان است این دو ماه را نمی‌توانند بدون عزاداری سپری کنند، بالاخص به‌فرموده حضرت امام(ره): «ما هرچه داریم از محرم و صفر داریم» و درعین‌حال سلامت فرد و جامعه نیز یکی از فرائض است که حفظ آن لازم است.
مسئولان سلامت جامعه باید برنامه‌ریزی کنند که عزاداری انجام بگیرد و سلامت جامعه نیز محفوظ بماند. خداوند متعال این بلا را از سر بشریت برطرف فرماید.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: ‌عزاداری محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود
آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان درباره اهمیت برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) اظهار داشت: به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت.
وی با تأکید بر اینکه "شکی نیست که اصولی داریم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم و ازجمله آن‌ها مسئله عزاداری محرم و صفر است"، اضافه کرد: اگر این امور را رها کنیم اسباب دردسر است، اگر بخواهیم عمل کنیم باید به‌شکلی باشد که هم پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و هم از جنبه‌های معنوی و مذهبی غافل نشویم همان‌گونه که در مورد نماز جمعه هم این دستور داده شده است.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: اگر ضابطه و معیاری در این خصوص نداشته باشیم، مشکلاتی پیش خواهد آمد، بنابراین قطعاً باید متولیان امر در این خصوص توجه کافی و لازم را داشته باشند تا هم دغدغه‌های مذهبی و دینی مردم موردتوجه قرار گیرد و هم پروتکل‌های بهداشتی و سلامت آنان حفظ شود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به مشکلات جامعه گفت: همان‌گونه که مشکلات فرهنگی را بیان می‌کنیم به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هم می‌پردازیم، در این خصوص بیانیه‌ای صادر کردیم تا مردم بدانند مراجع هم نسبت به گرانی‌ها انتقاد می‌کنند و تذکرات لازم را می‌دهند.
آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در شرایط حساس و خطیری که بسیاری از بیماران و مبتلایان کرونایی فراری بودند، ورود روحانیت و طلاب به این عرصه و کمک به بیماران و حتی غسل و کفن‌ودفن فوتی‌های کرونا تأثیر بسیار زیادی در جامعه گذاشت و این خود از بهترین نوع تبلیغات تأثیرگذار است.
آیت‌الله وحید خراسانی: اقامه عزای سیدالشهدا(ع) نباید تعطیل شود
آیت‌الله وحید خراسانی مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سؤالی نظر خود را درباره برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا(ع) در ماه محرم در ایام کرونایی بیان کردند که سؤال و پاسخ این مرجع تقلید به این شرح است:
سؤال
حضور محترم حضرت آیة الله العظمی وحید خراسانی دام ظلّه:
وظیفه ما در ایام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و سایر مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام با وجود این بیماری (کرونا) چیست؟
پاسخ معظم‌له:
شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و خصوصاً اقامه‌ عزای حضرت سید الشهداء علیه‌السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه متخصصین امر توصیه می‌کنند.
آیت‌الله علوی گرگانی: مردم مجالس ‌عزا را سنتی و با رعایت ‌بهداشت برگزار کنند
آیت‌الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان به سؤالی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم با توجه به شیوع ویروس کرونا پاسخ دادند.
متن کامل پرسش و پاسخ آیت‌الله علوی گرگانی به‌شرح زیر است:
پرسش:
با توجه به گسترش ویروس منحوس کرونا وظیفه ما در ایام محرم‌الحرام نسبت به اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام چیست؟
پاسخ:
باسمه‌تعالی
اقامه عزای سید الشهداء علیه‌السلام در ماه محرم ازجمله مهم‌ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط فعلی که ویروس کرونا گسترش یافته است، لازم است با سیاه‌پوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به‌روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به‌طرق نوین و ابتکاری انجام شود.



ح
کد مطلب: 414392
مرجع : خبرگزاری خبرگزاری تسنیم