تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۵
 

تابستان داغ در آمریکا و دلایل «در‌ دست بررسی»! / ۲۰ حادثه بزرگ در ۲۰ روز از تابستان

Share/Save/Bookmark
 
در سال‌های اخیر مقامات آمریکایی گاه‌و‌بیگاه از پیش‌بینی تابستان داغ برای ایران سخن می‌گفتند؛ به مناسبت خروج آمریکا از برجام یا سخت‌شدن تحریم‌ها. حالا این‌طور شده که تابستان داغ در آمریکا رخ داده و مقامات مشغول «بررسی» دلایلش هستند!
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:۲۲ تیرماه خبری فوری به تیتر یک اخبار رسانه‌ای در آمریکا و سراسر دنیا تبدیل شد؛ آتش‌سوزی در عرشه یک کشتی‌جنگی در بندر سن‌دیه‌گو. بروز حوادث کوچک در کشتی‌های جنگی اتفاقی غریب نیست ولی شعله‌ها و دود ناشی از آتش در ناو هواپیمابر ۲۵۷ متری یو‌اس‌اس بونهام ریچارد(USS Bonhomme Richard) به قدری مهیب بود که از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی گمان می‌رفت این ناو، دیگر برای آمریکا ناو نشود! این ناو تهاجمی که ظرفیت یک هزار خدمه را دارد و برای تعمیرات دوره‌ای در اسکله پهلو گرفته بود ۴ روز در آتش سوخت و نزدیک بود، غرق شود. فقط آتش نبود؛ انفجار هم بود و آخر سر یک کشتی سوخته باقی ماند و به‌دلیل پنهان‌کاری همیشگی ارتش آمریکا «تعداد نامشخصی» مجروح؛ مجروحانی که حداقل بین ۲۱ تا ۵۷ نفر بیان شد. پس از مهار آتش، وقتی ماجرا به نظر تمام شده می‌آمد تازه معلوم شد این آغاز یک تابستان داغ در آمریکاست.
 

نشریه اقتصادی «فوربز» با انتشار عکسی از ناو یو‌اس‌اس بونهام ریچارد، سوختن این ناو را ضربه بزرگی به قدرت نیروی دریایی آمریکا خواند
انفجارهای سریالی!
درباره حادثه ناو بونهام ریچارد گمانه‌زنی بسیار است. نشریه اقتصادی فوربز (forbes) نیز نابودی این ناو را یک مشکل جدی برای نیروی دریایی آمریکا معرفی می‌کند و می‌افزاید ضعف ناشی از نابودی این ناو چند میلیارد ‌دلاری از نظر قدرت تهاجمی و دفاعی در کل ناوگان احساس خواهد شد. مقامات ارتش هم از زمانی که آتش ناو بونهام ریچارد خاموش شد، رفته‌اند که علت حادثه را بررسی کنند و هنوز نیامده‌اند! به جایش رسانه‌ها شروع کردند به گزارش سریال‌های حوادث و آتش‌سوزی‌های جدید در آمریکا.
 
روز ۲۷ تیر خبر انفجاری مهیب در کارخانه فولاد آرسلورمیتال (ArcelorMittal) در ایالت ایندیانا رسانه‌ای شد. آرسلورمیتال بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان و معروف به «سلطان فولاد» است؛ به تنهایی ۱۰ درصد کل فولاد مصرفی دنیا را تولید می‌کند. این حادثه که به گفته مدیران کارخانه تلفات نداشت به علت شکستن گنبد اجاق گاز کوره اصلی ذوب فلز رخ داد و باعث تخریب ساختمان کارخانه شد. سخنگوی کارخانه نیز اعلام کرد که علت دقیق حادثه «در دست بررسی» است و البته هنوز هم در دست بررسی است.

سلطان فولاد جهان در تابستان داغ آمریکا به خاک سیاه نشست؛ دلیل حادثه اعلام نشد
 
خبر انفجار کارخانه فولاد خیلی زود در میان اخبار یک حادثه دیگر، گم شد؛ انفجار و حریق در نیروگاه برق شافر (Schahfer) در ایالت ایندیانا که اعلام نشد که تلفات نداشته اما از میزان خسارات و تلفات نیز آماری اعلام نشد. فقط مقامات ایالتی و مدیران نیروگاه اعلام کردند به دلیل خسارات وارده، کل نیروگاه تخلیه شده و دلیل حادثه و میزان خسارات «در حال بررسی» است. در نخستین ساعات صبح روز بعد، خبرهای جدیدی از حوادث دیگر آمد؛ از جمله انفجار و حریق در یک کارخانه مواد شیمیایی در ایالت جورجیا و آتش‌سوزی در کارخانه تولید فولاد ایالت پنسیلوانیا.

در یک ماه اخیر دیدن دود سفید یا سیاه در آسمان آمریکا چندان غیرمنتظره نیست. آتش‌سوزی‌ها در سراسر ایالات متحده حتی به خطرناک شدن کیفیت هوا در برخی شهرها منجر شد
آیا به آمریکا حمله‌ شده است؟
حوادث پشت سر هم در تاسیسات صنعتی و نظامی آمریکا خیلی زود سوال برانگیز شد و بسیاری دنبال دلیلی احتمالی برای این اتفاقات سریالی می‌گشتند. به‌ویژه آن‌که معلوم شد روز ۲۷ تیرماه حادثه‌ای دیگر برای کشتی نظامی یو‌اس‌اس کرسارج (USS Kearsarge) در بندر نورفولک رخ داده و به توقف عملیات تعمیرات کشتی به دستور مقامات ارتش منجر شده است. شرکتی که این کشتی را تعمیر می‌کرد همان شرکت تعمیرکار ناو یو‌اس‌اس بونهام ریچارد بود.
تعدد حوادث موجب شد در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه‌ها ایده احتمال حمله سایبری به تاسیسات صنعتی و نظامی آمریکا مطرح شود. البته پنهان‌کاری مقامات آمریکایی درباره این حوادث و اطلاع‌رسانی ناچیز و غیرمعمول شرکت‌های خسارت‌دیده نیز بر احتمال صحت فرضیه حمله افزود.
 
روزهای بد کالیفرنیا!
سریال انفجارها و تخریب‌ها که تمام شد تازه داستان دنباله‌دار آتش‌سوزی‌ها شروع شد تا تابستان داغ آمریکا بخش‌های وسیعی از این کشور را بسوزاند. ابتدا در ۳۱ تیر خبر حریق گسترده در یک مزرعه بزرگ دامپروری که به پرورش مرغ اختصاص داشت از راه رسید. آتش به مزارع و مرغداری‌های مجاور در محدوده پیلسگروو (Pilesgrove) ایالت نیوجرسی هم رسید و آن قدر گسترده شد که بیش از ۲۸۰ هزار مرغ تلف شدند و چندین ساختمان نیز تخریب شد. در این حادثه آن‌چه انتقادها را برانگیخت نبود امکانات برای اطفای حریق بود. بنا به گزارش شبکه ای‌بی‌سی نیوز، رئیس آتش‌نشانی منطقه درباره مشکلات اطفای حریق گفت: «بزرگ‌ترین مشکل این بود که ما این‌جا به آب‌رسانی از طریق شیرهای هیدرانت دسترسی نداشتیم. باید آب را با تانکر می‌آوردیم.»

گاردین از آتش‌سوزی‌های بزرگ در ایالت کالیفرنیا گزارشی مفصل تهیه کرد که در آن تاکید شده آتش‌سوزی‌های کوچک و پراکنده نیز در این ایالت بسیار زیاد است
همان‌روز آتش‌سوزی‌های گسترده در شمال شرقی کالیفرنیا نیز توجه رسانه‌ها را جلب کرد؛ روزهای بد کالیفرنیا از راه رسیده بود. نشریه گاردین در این باره گزارش داد که در شهرستان لاسن وسعت آتش به چندصد هکتار رسیده، منازل تخلیه شده و ۲ آتش‌نشان نیز مجروح شده‌اند. گاردین همچنین از آتش‌سوزی‌های دیگری در ایالت کالیفرنیا خبر داد؛ آتش‌سوزی ۲۳ کیلومترمربعی در غرب منطقه سوزان‌ویل (Susanville) که با تخلیه اضطراری ساکنان منطقه و ایجاد تهدید یا آسیب کلی و جزئی برای حدود ۱۷۰ ساختمان همراه بود، آتش‌سوزی ۱۱۴ کیلومترمربعی در منطقه فرسنو(Fresno county) که به تخلیه اضطراری ساکنان و تخریب ۷ ساختمان و ایجاد خسارت برای ۶۰ ساختمان منجر شد و مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های پراکنده از جمله حریق ۴۵۰ هکتاری در منطقه سیسکیو(Siskiyou county) که تخلیه اضطراری اهالی شهر هاوکینزویل (Hawkinsville) را در پی داشت. 
«گلد فایر» (Gold fire) و «هاگ فایر» (Hog Fire) نام‌هایی هستند که آتش‌نشان‌ها به حریق‌های گسترده در ایالت کالیفرنیا داده بودند. حالا آتش‌سوزی اپل فایر (Apple Fire) نیز از راه رسیده است و طبق اعلام در مرحله اول حدود ۸ هزار نفر از ساکنان بیش از ۲۵۰۰ خانه در محدوده ریورساید (Riverside) تخلیه اضطراری شده‌اند. وسعت این آتش‌سوزی ها به بیش از ۲۰ هزار هکتار رسیده است.
 
خسارات تجاری و تفریحی!
چند روز بعد در ۴ مرداد آتش دوباره به تاسیسات و ساختمان‌ها بازگشت! حدود ساعت ۱۰ صبح یک مرکز تجاری در بلوار پیکو شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا آتش گرفت.
هنوز چند ساعت از این ماجرا نگذشته بود که اتفاق دیگری در شهر وست جردن ایالت یوتا به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد: سقوط یک هواپیما با 6 سرنشین در یک منزل مسکونی. هرچند اخبار رسمی از زخمی شدن چند نفر خبر می‌داد اما پلیس اعلام کرد که احتمال می‌دهد چند نفر کشته شده باشند!
روز بعد شبکه ای‌بی‌سی نیوز از تخریب ۴ قایق تفریحی بزرگ در اسکله منطقه برانکس(The Bronx) شهر نیویورک بر اثر آتش‌سوزی خبر داد و افزود خبری از جراحت افراد منتشر نشده و دلیل حادثه «در دست بررسی» است.  

بنا به گزارش رسانه‌ها در آتش‌سوزی مرکز تجاری در بلوار پیکو ساختمان به شدت آسیب دید و بخش‌هایی از سقف مرکز تجاری فرو ریخت، اجناس بسیاری در آتش سوخت و یک آتش‌نشان مجروح شد
 
کلانتری سوخت، پل ریخت!
روز ۷ مرداد نشریه نیویورک تایمز از آتش‌سوزی مهیب در محدوده خیابان مارکت (Market Street) سانفرانسیسکو خبر داد که ۶ ساختمان تجاری و اداری از جمله مراکز خرید، کارگاه‌ها، انبارها و حتی بخشی از کلانتری این شهر را تخریب کرد. بنا به این گزارش واحد عملیات کلانتری سانفرانسیسکو در آتش سوخت و فقط ماموران توانستند مهمات انبار‌شده در کلانتری را از محل حریق دور کنند. ۱۶۰ آتش‌نشان در عملیاتی طولانی و خطرناک حریق را خاموش کردند و یک نفرشان هم مجروح شد.

 آتش‌سوزی در سانفرانسیسکو واحد عملیات اداره پلیس شهر را به کلی ویران کرد و ممکن بود به انفجار انبار مهمات منجر شود
در همین روز، یک خبر تلخ دیگر هم برای تجهیزات پیشرفته آمریکا منتشر شد، اما این بار در ژاپن. یک فروند هواپیمای جاسوسی «پوسیدان-۸» آمریکا به علت نقص فنی در یک پایگاه هوایی در ژاپن فرود اضطراری انجام داده بود. هرچند نیروی دریایی آمریکا مدعی شد در این سانحه هوایی هیچکدام از خدمه این هواپیما مجروح نشدند اما نوع این حادثه را «سانحه کلاس  A» توصیف کرد که معنای آن، دست‌کم ۲میلیون دلار خسارت، مرگ نظامیان یا معلولیت آنهاست.
روز بعد حادثه بزرگ‌تری رخ داد؛ یک پل ریخت و یک قطار باری از ریل خارج شد و در آتش سوخت. فاکس‌نیوز گزارش داد حوالی ساعت ۶ صبح هنگام عبور قطار باری از پل دریاچه «تمپ تاون» ایالت آریزونا بخشی از پل فرو ریخت و حادثه در نهایت منجر به آتش‌سوزی بزرگ شد. هنوز گزارشی از میزان خسارات و تلفات احتمالی این حادثه نیز منتشر نشده و دلیل واقعه «در دست بررسی» است!

فاکس‌نیوز با انتشار عکس و فیلم از حادثه تخریب پل و سقوط قطار نوشت: «به‌نظر‌می‌رسد صحنه‌ای از جهنم است!»
 
گاز ترکید، کشتی آبی-خاکی غرق شد!
روز ۹ مرداد رسانه‌ها از انفجاری مهیب در یک تاسیسات گاز‌طبیعی در مجموعه صنعتی مونت بلویو (Mont Belvieu) در ایالت تگزاس خبر دادند. درباره علت حادثه نیز انگار دیگر کسی در آمریکا و دنیا چیزی نمی‌پرسد چون عادت شده است که خبری اعلام نشود!
روز بعد حادثه دیگری رخ داد و ای‌بی‌سی نیوز از کشته‌شدن یک تفنگدار دریایی ارتش و مفقود شدن ۸ نظامی در «حادثه‌ای مرگبار» در یک تمرین نظامی خبر داد. رسانه‌ها می‌گویند منظور از حادثه مرگبار، در واقع غرق شدن یک کشتی آبی-خاکی ۲۶ تنی در سواحل کالیفرنیا است ولی ارتش آمریکا از دلیل حادثه و حتی جزئیات آن خبری منتشر نمی‌کند. فقط اعلام شد که استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل آبی-خاکی در تمرینات معمول نظامی فعلا ممنوع است. بعد از ۳ روز هم اعلام شد عملیات نجات برای یافتن مفقودها بدون نتیجه پایان یافته است و بالاخره حاضر به پذیرش کشته شدن هر ۹ تفنگدار در این حادثه شدند.

کشتی‌های آبی-خاکی در ارتش آمریکا سابقه‌ای طولانی دارند و غرق‌شدن یکی از آن‌ها حین تمرین، برای کارشناسان نظامی بسیار شگفت‌انگیز است
 
تابستان ۲۰۲۰ طی ۲۰ روز با ۲۰ حادثه بزرگ همراه شد و تا همین‌جا هم برای آمریکا زیادی داغ بوده؛ حالا باید دید حرارت این تابستان در آمریکا باز هم بیشتر می‌شود؟!


ح
کد مطلب: 414382