تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۳
 

چرا راهبرد صدا وسیما در جذب مخاطب اشتباه است؟/ وقتی تلویزیون دست به دامن شاخ‌های مجازی می‌شود!

Share/Save/Bookmark
 
ترس از عقب ماندگی از فضای مجازی و برنامه‌های اینترنتی باعث شد که مدیران صداوسیما در برابر این چالش تازه پیش آمده دچار یک پریشانی در تولیدات خود شوند و برای حل این مشکل به فکر راه حلی باشند تا دوباره مخاطب را با تلویزیون همراه کنند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حسام‌ زبیراوی، تلویزیون یكی از سرگرمی‌های همیشگی خانواده‌ها بوده و است به همین خاطر عملكرد مدیران صداوسیما در ساخت برنامه‌های پربیننده نقش زیادی در جذب مخاطبان دارد.

در چند سال اخیر به دلایل مختلف، تماشای شبكه‌های نمایش خانگی و فضای مجازی هم به بخشی از برنامه مخاطبان تلویزیونی اضافه شده است.

به همین علت ترس از عقب ماندگی از فضای مجازی و برنامه‌های اینترنتی باعث شد که مدیران صداوسیما در برابر این چالش تازه پیش آمده دچار یک پریشانی در تولیدات خود شوند و برای حل این مشکل به فکر راه حلی باشند تا دوباره مخاطب را با تلویزیون همراه کنند.

مدیران و تهیه کنندگان تلویزیونی برای حل این چالش پیش رو راهکاری اشتباه را در تولیدات خود پیش گرفتند.
 

تولید سریال‌های به ظاهر جذاب اما در باطن بی محتوا
مدیران و تهیه کنندگان تلویزیون برای جبران این عقب ماندگی از فضای مجازی و برنامه های اینترنتی ساخت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی پر زرق و برق و به ظاهر جذاب را از اهدف اصلی خود در تلویزیون قرار دادند اما این سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که بیشتر با هدف جذب مخاطب تولید و پخش می‌شدند در قالب محتوا به آثاری بی ارزش و به دور از رویکرد و قالب اصلی تلویزیون تبدیل شدند که هیج یک از آن ها نتوانستد در جذب مخاطب به تلویزیون کمک کنند.
 
 

حضور سلبریتی‌ها و شاخ های مجازی به قاب تلویزیون
ناکامی و شکست مدیران و تهیه کنندگان در تهیه سریال،تله فیلم و برنامه های تلویزیونی بی محتوا و بی سر و ته باعث این شد که برای دیده شدن بیشتر تولیدات خود دست به دامن سلبریتی ها و شاخ های مجازی که هیچ تجربه ای از اجرا و بازیگری ندارند و صرفاً فقط برای اینکه در شبکه های اجتماعی طرفدارانی دارند شوند تا با حضور آنها بتوانند مخاطب را با خود همراه کنند اما تلویزیون قواعد خاص خود را دارد و افراد بی تجربه که یک شب به شهرتی رسیده‌اند نمی‌توانند در دل مخاطبانی که اصول و قوانین قاب تلویزیون را در این سال‌ها قبول کرده‌اند به راحتی جا باز کنند.

ورود سلبریتی ها و شاخ‌های مجازی نه تنها کمکی به تولیدات تلویزیونی نکرد بلکه باعث اُفت این آثار شده است در سریال های اخیر تلویزیون به روشنی شاهد این موضوع بودیم و یا ساخت مسابقات تلویزیونی با اجرای سلبریتی ها که در کار اجرا کم تجربه بودند هم نتوانست زیاد موفقیت آمیز باشد اما در مقابل شاهد این هستیم که برنامه «عصر جدید» با اجرای «احسان علیخانی» مجری و برنامه ساز با تجربه صدا و سیما در جذب مخاطب موفق عمل کرده است.
 

مدیران پریشان نگاهی به کارنامه درخشان صداوسیما کنند
بیشتر مخاطبان و کاربران فضای مجازی، افرادی هستند که علایق و سلایقی متفاوت با برنامه‌سازان و سریال‌سازان سیما دارند و به همین دلیل است که اینگونه افراد این فضا را به قاب تلویزیون ترجیح می‌دهند اما مدیران و برنامه سازان تلویزیون که این قاب جادویی را مدیریت می‌کنند می‌توانند با راهکاری درست در تولیدات خود اینگونه افراد را به سمت برنامه های خود سوق دهند.

رسانه ملی در کارنامه خود آثار خوب و قابل قبول کم ندارد از سریال های فاخر و ارزشمند گرفته تا برنامه و مسابقات تلویزیونی، درست است که رسانه ملی به دلایل مختلف از تولید آثار فاخر و پر هزینه رنج می‌برد اما این دلیل نمی‌شود که این رسانه از رویکرد های اصلی و کارنامه فاخر خود در ساخت برنامه های تلویزیونی فاصله بگیرد و به تولید آثاری بی محتوا روی بیاورد.

مدیران و برنامه سازان اگر توانایی تولید آثار ارزشمند که بتواند در فرهنگ مردم تاثیرگذاشته و منشاء اتفاقات مثبتی برای آنها باشد را ندارند همان بهتر که از تولید چنین آثار بی محتوا و فاقد ارزش صرفا فقط برای جذب مخاطب پرهیز کنند و این آشفتگی و پریشانی آن‌ها باعث نشود که تولیدات تلویزیون با اُفت شدیدی در برابر کارنامه درخشان صدا وسیما تبدیل شود.



ح
کد مطلب: 414367
مرجع : سايت خبری جهان