تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴
۱
 
اعتراف بیرون از مرزهای ایران

ظریف: اشتباه کردم به آمریکا اعتماد کردم؛ تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده و من هم بی‌اعتبار شدم

Share/Save/Bookmark
 
ظریف تا مدت‌ها رسانه های دولتی از او به عنوان «قهرمان دیپلماسی» یاد می‌کردند برخلاف تمجیدهای علنی خود از عاقبت برجام در مصاحبه ای با CNN اعتراف کرده که در مورد آمریکا اشتباه کرده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:اظهارات وزیرامورخارجه در داخل مرزهای ایران با خارج تفاوت فاحشی دارد. او که در خارج از ایران و در گفت‌وگو با بیگانگان درخصوص اهمیت حمایت‌های غربی‌ها در محبوبیت جریان اصلاح‌طلب صحبت می‌کند در داخل ایران خواستار پیوند نخوردن مسائل داخلی به سیاست خارجی است! ظریف در ایران هنوز برجام را افتخار ملی معرفی میکند اما در خارج از ایران از پشیمانی در اعتماد به آمریکا و از دست رفتن اعتبار غرب‌گرایان در پسابرجام سخن می‌گوید.
 
یکشنبه 15 تیرماه محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس در خصوص برجام گفت: «برجام تحمیلی بر آمریکا بود، تاریخ و آینده نشان خواهد داد که برجام سند افتخار ایران است و خواهد بود.»
 
این درحالی است که وی و هم فکرانش بارها و بارها به شکست برجام اعتراف کرده اند. اما اعتراف ظریف با دیگران متفاوت بوده است چرا که او سخنانش در مورد شکست تعامل با غرب و آمریکا را در محافل خصوصی داخلی و سفرهای خارجی بیان داشته است.
 
محمد جواد ظریف قبلا در مهر ماه 93 این روزها را پیش‌بینی کرده بود. وی در سخنرانی خود در «اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا»، در پاسخ به این سوال که «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تاثیرگذار خواهد بود؟»، با این مضمون پاسخ داده بود: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مقبولیت‌مان نزد مردم را از دست خواهیم داد.»
 
ظریف در جلسه غیرعلنی: نباید بر اساس حرف این بابا(جان کری) عمل می‌کردیم؛ اشتباه کردم
وزیرخارجه اواخر آذرماه ۹۵ در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به صورتی خصوصی برگزار شده بود و بعدا نمایندگان متن آن را منتشر کردندبا صراحت گفت که ‌اشتباه ما این بود که استراتژی خودمان را بر این گذاشتیم که تنها با دولت آمریکا مذاکره کردیم.
 
ظریف گفته بود: «من ‌اشتباه کردم، براساس یک توافقی که (با آقای کری) کردیم، ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی. من این را می‌پذیرم من ‌اشتباه کردم... ما نباید براساس حرف این بابا (کری) عمل می‌کردیم... ولی این‌کار را کردیم.»
 
ظریف در مصاحبه با CNN : در مورد آمریکا اشتباه کردم
ظریف تا مدت‌ها رسانه های دولتی از او به عنوان «قهرمان دیپلماسی» یاد می‌کردند برخلاف تمجیدهای علنی خود از عاقبت برجام در مصاحبه ای با CNN اعتراف کرده که در مورد آمریکا اشتباه کرده است.
۲۹ مرداد ۹۷ در حالی که حدود دو هفته از آغاز دور اول تحریم‌های ثانویه می‌گذرد، محمدجواد ظریف در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر به‌طور تلویحی به غافلگیری‌اش از تحریم‌های آمریکا اشاره کرد و اظهار داشت: ‌«احساس می‌کردیم آمریکا حداقل این مسئله را یاد گرفته است که تحریم‌ها تنها موجب فشار اقتصادی بر ایران می‌شود و هیچ‌گونه دستاورد و نتیجه سیاسی مورد انتظار واشنگتن را به‌همراه ندارد. من تصور می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند، ولی متاسفانه من‌اشتباه می‌کردم.»
 
ظریف: مذاکره در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود از اشتباهاتم بود
وزیر خارجه ۷۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام و تعیین فرصت چندهفته‌ای از سوی حسن روحانی برای به نتیجه رسیدن مذاکره با اروپایی‌ها، با انتقاد از سه کشور اروپایی حاضر در برجام گفت که آنها تاکنون هیچ اقدام عملی برای حفظ توافق هسته‌ای و تامین منافع ایران نکرده و صرفا به بیان موضع پرداخته‌اند. یک روز پس از این اظهارنظر ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار سی‌ان‌ان اظهار کرد ادامه مذاکره هسته‌ای در شرایطی که تحریم‌ها رفع نشده بود می‌تواند یکی ازاشتباهات تیم مذاکره‌کننده درنظر گرفته شود؛ اظهارنظری که البته قبلا هم کارشناسان بر آن تاکید کرده بودند.
 
ظریف در گفت و گو با NPR: بی‌اعتبار شدیم
جواد ظریف 27 تیر ماه 1398 هم در مصاحبه با خبرنگار رادیو ملی آمریکا(NPR)، اعلام کرد که تعامل با غرب در بین مردم ایران، اعتبارش را از دست داده است.ظریف در این مصاحبه گفته است: «تعامل با غرب اعتبارش را در ایران از دست داده است. مردم دیگر به تعامل با  جامعه جهانی توجهی ندارند. بنابراین، تعامل اعتبارش را از دست داده و به تبع آن، من نیز در حال از دست دادن اعتبارم هستم.»
 
مهم‌ترین قسمت این اعتراف ظریف آنجایی است که به خبرنگار «NPR» می‌گوید به تبع بی‌اعتبار شدن گفتمان تعامل با غرب در ایران، وی(ظریف) نیز در حال از دادن اعتبارش است. جمله‌ای که نشان می‌دهد او نه تنها از شکست گفتمان لیبرال و غرب‌گرای اصلاح طلبان ناراحت است که نگرانی جدی در خصوص بی اعتبار شدن خودش در اذهان مردم دارد.
 
غیر از ظریف مقامات دیگری هم به این اشتباه خود اعتراف کرده اند. اما با این وجود روحانی و ظریف هر زمان که با انتقادات فراوان افکارعمومی روبه رو میشوند بازهم برای برجام دستاوردتراشی می‌کنند.
 
جهانگیری: سرمان کلاه گذاشتند 
 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز یکبار مجبور شد اعتراف کند که امریکایی های سر دولت کلاه گذاشته اند. او ۲۸ خرداد ۹۸، با اعتراف به ساده لوح بودن دولت تدبیر گفته بود: «امروز دشمن ما طور دیگری خودش را نشان داده است و به یک نوعی کلاه گذاری کرده و حیله به خرج داده است چرا که آمده نشسته با ما مذاکره کرده که طی آن توافق کردیم و قرارداد بستیم و آن طرف قرارداد هم ۶ قدرت بزرگ دنیا بودند، بعد از توافق، ایران به تعهداتش عمل کرده و آژانش انرژی اتمی هم تا کنون در هر ۱۴ مرتبه گزارش، اجرای تعهدات ایران را تأیید کرده است.»
 
جهانگیری در تیر ماه سال ۹۷ نیز در اصفهان درباره بازی خوردن دولت در مذاکرات گفته بود: «خروج آمریکا از برجام باعث غافلگیری ما شد.»
 
پیش از جهانگیری، صالحی رییس وقت سازمان انرژی اتمی در سال ۹۵ و در یک برنامه تلویزیونی با اعلام اینکه «آمریکایی‌ها دارند دبه در می‌آورند و آن زمان هنوز برجام توافق نشده بود و در مذاکرات بودیم، الان به وضوح می‌بینیم که یک دبه نه بلکه دبه‌های زیادی درآورده‌اند»، به شکست گفتمان دولت اذعان کرده بود.
 
عراقچی: دستاورد برجام تقریبا صفر!
 
عراقچی که استدلال‌های ضعیفش باعث شده بود تا دانشجویان با ارسال یک «ماله طلایی» به او از آنچه به عنوان ماله کشی روی اشتباهات سیاست خارجی دولت نام می برند انتقاد کنند، یکی دیگر از افرادی است که اخیرا به بی‌دستاوردی برجام اعتراف کرده است.
 
او در آخرین نطق خود در سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا اینگونه دستاورد برجام را توصیف کرد: «اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است»
 
عراقچی و تیم مذاکره کننده که هنوز به اروپایی ها و به خصوص فرانسه در این روزها اعتماد دارند و در تلاش برای رسیدن به دستاوردهایی سطحی قبل از برداشتن گام سوم هستند 28 آبان امسال در خصوص سازوکار مالی که اروپایی ها قرار بوده اجرایی کنند گفت: «هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی سازوکار «spv» را بپذیرد و اتریش و لوگزامبورگ هم نپذیرفتند.»
 
معاون وزارت امور خارجه اینگونه از ناتوانی و بدعهدی اروپایی ها گلایه کرد: «چه اروپا نمی‌خواهد با ما کار کند و بازی می‌کند و چه این‌که می‌خواهد کار کند و قادر نیست با فشارهای آمریکا، در نتیجه فرقی ندارد. ما با شرایطی روبه‌رو هستیم که اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری ایجاد کند که خواست ایران را تأمین کند.»
 
دستاورد «نزدیک به صفر» آمریکا برای لیبرال‌ها و همچنین «ناتوانی و بدعهدی اروپایی‌ها» که عراقچی به آن اعتراف می کند اما چیزی است که سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران بعد از برجام در سفری به آمریکا آن را فاش کرده اما خوش بین‌ها به غرب تاکنون حاضر به عذرخواهی از ملت و بازگشت از این مسیر غلط نشده اند.
 
شمخانی: نباید برجام را امضا می‌کردیم
در روزهای پرالتهاب تصمیم‌گیری در خصوص برجام که منتج به ماجرای تصویب بیست دقیقه‌ای شد نام علی شمخانی بارها به گوش رسید. نمایندگان منتقد از جلساتی شبانه بین لاریجانی و شمخانی و لزوم پذیرش برجام از نظر آنها سخن گفتند. مخالفان برجام نسبت به اقدام رئیس مجلس بر عدم مطرح شدن پیشنهادات در خصوص طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت» به شدت انتقاد کردند و با صدای بلند در صحن علنی انتقاداتشان را اعلام کردند، آنها به صراحت از سناریوی خطرناکی صحبت کردند که درصدد بود تا تصویب این طرح و پذیرش برجام را به رهبرانقلاب نسبت دهند. به عنوان نمونه حمید رسایی نماینده مردم تهران با صدای بلند در مجلس گفت: این صدای رهبری نیست، مجلس شده جای تصمیم‌گیری لاریجانی و شمخانی. حالا پس از گذشت چند سال از آن روزها دبیرشورایعالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای از برجام و امضا شدن آن انتقاد کرده است.
 
شمخانی بعدا در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: ما نباید توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری (باراک) اوباما (برجام) را امضاء می کردیم. وی در این مصاحبه گفت که برخی از مردم در ایران احساس می کردند که امضای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی اشتباه بود. شمخانی در پاسخ به این سئوال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله؛ من تابع دیدگاه های مردم هستم؛ مردم ایران.



ح
کد مطلب: 413752
مرجع : سايت خبری رجا
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹-۰۴-۱۹ ۱۰:۵۵:۱۵
با تمام این حرفها اگر برجام این همه به نفع امریکا بود و کلاه سر ما گذاشتند پس چرا از برجام خارج شدند حد اقل برای ما و دنیا روشن شد که امریکا و اروپا هیچ حقی برای بقیه دنیا را قبول ندارند حتی اگر متعهد شده باشند به رهبر عزیز یک تجربه بود