تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۴
 

محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی

Share/Save/Bookmark
محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی
 
شرط مهمِ ایجاد تحوّل، نترسیدن از دشمنی‌ها است. باید از این مخالفتها و دشمنی­ها نترسید، حرکت کرد؛ راهش هم این است که نیروهای جوان حضور داشته باشند؛ آن که ملاحظه نمیکند و نمیترسد و بدون ملاحظه حرکت میکند، نیروی جوان است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:محورهای سخنرانی مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی: (1399/03/14)
1. امام، یک انسان تحوّل‌خواه و تحوّل‌آفرین بود.
1/1. امام، روحاً، یک انسان تحوّل‌خواه و تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او، نقش یک فرمانده­ی داخل در عملیّات و یک رهبر به معنای واقعی بود.
2/1. امام بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّعی ایجاد کردند.
3/1. امام از همان دوران جوانی یک انسان تحوّل‌خواه بودند. ایشان ‌تقریباً در دهه‌ی ۳۰ از عمرشان- در دفتر مرحوم وزیری‌یزدی نوشته‌اند: «قُل إِنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أَن تَقوموا لِلَّهِ مَثنىٰ وَ فُرادىٰ» (سبأ/۴۶).
4/1. امام ده‌ها سال پیش از شروع نهضت، سالها در قم درس اخلاق داشتند. بیان ایشان، انقلاب روحی ایجاد می‌کرد. همان­گونه که پیغمبران آغاز همه‌ی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحیِ افراد شروع کردند.
2. امام، برای دین، رسالت، نظام‌سازی، تمدّن‌سازی، جامعه‌سازی و انسان‌سازی تعریف کرد.
1/2. امام بزرگوار از تحولات روحی و درونی افراد شروع کردند تا ایجاد تحوّل در سطح وسیع یک ملّت؛ ایشان به معنای واقعی کلمه در ملّت ایران تحوّل ایجاد کردند.
2/2. به طوفان درآوردن یک اقیانوس کار هر کسی نیست. یک استخر را می­شود موّاج کرد امّا موّاج کردن یک اقیانوس، کار عظیمی است. ملّت یک اقیانوس است و امام این کار را انجام داد.
3/2. امام با سخنرانی‌های پُرشور و توفنده‌ی خود، آن چنان این ملّت را تکان داد که تبدیل شدند به یک ملّت مطالبه‌گر؛ این، یک تحوّل عجیبی بود که ایشان ایجاد کردند.
4/2. فائق آمدن بر اراده‌ی ابرقدرت‌ها مطلقاً به ذهن احدی خطور نمی­کرد. امام مردم را تبدیل کرد به انسانهایی که با روحیه و احساس عزّت و اعتماد به نفْس ملی، خودشان، نوع حکومت را تعیین می­کنند.
5/2. امام در خواسته ­های مردم آن چنان تحوّلی به وجود آورد که از چیزهای حقیر، کوچک، محلّی و محدود تبدیل شد به یک امور اساسی، بزرگ، انسانی و جهانی؛ مثل مطالبه‌ی استقلال، آزادی، آرمان «نه شرقی، نه غربی».
6/2. مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی و عبادی می­دانستند. امام برای دین، رسالت، نظام‌سازی، تمدّن‌سازی، جامعه‌سازی، انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.
3. مردم یک افق و آینده­ای در مقابل چشم نداشتند؛ این، تبدیل شد به افقِ ایجاد تمدّن نوین اسلامی.
1/3. یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. مردم یک افق و آینده­ای در مقابل چشم نداشتند؛ این، تبدیل شد به افقِ ایجاد تمدّن نوین اسلامی؛ این، دست مبارک امام بود که این حالت را به وجود آورد.
2/3. امام فقه را وارد عرصه‌ی نظام‌سازی کردند؛ البتّه مسئله‌ی ولایت فقیه، هزار سال در بین فقها مطرح می­شد، امّا چون امید به تحقّق آن وجود نداشت، هرگز به جزئیّات آن، پرداخته نمی­شد.
3/3. امام مسئله‌ی مصلحتِ نظام و مسئله‌ی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و کوچک به کار میرفت، وارد عرصه‌ی اداره‌ی کشور نمودند.
4/3. یک نمونه‌ی دیگر از این تحوّل در نگاه به دین و مسائل دینی، پافشاری بر تعبّد در عین نگاه نوگرایانه به مسائل بود؛ امام، یک فقیه نوگرا، اما در عین حال بشدّت پابند به تعبّد بود.
4. امام در نگاه به ابرقدرت‌ها و باور شکست‌ناپذیری آنها تحوّل ایجاد نمودند.
1/4. تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به قدرتهای جهانی بود. هیچ‌ کس تصوّر نمیکرد که بر خلاف اراده‌ی آمریکا بشود حرکتی انجام داد؛ امام کاری کردند که خود رؤسای جمهور آمریکا گفتند که خمینی ما را تحقیر کرد.
2/4. او به معنای واقعی کلمه، امامِ تحوّل بود، لیکن همه­ی این تحوّلات را از خدا می­دانست و به خودش نسبت نمی­داد. از جمله، تحوّلی که در روحیه‌ی جوانها واقع شده، که آن را از غلبه‌ی بر رژیم طاغوت بالاتر می­دانست.
3/4. امام به فکر و عملِ جوانان اعتماد کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. مثلاً سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوانهای بیست- سی ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند.
 - البتّه این جور نبود که وقتی میگوییم به جوانها تکیه کردند، نیروهای غیر جوان را بکلّی از حوزه خارج نمایند.
5. زنده ماندن انقلاب به این است که پی‌درپی نوآوری، پیشرفت و تحوّل داشته باشد.
1/5. باید از امام درس بگیریم. هر جامعه­ ی زنده و پویایی به تحوّل احتیاج دارد؛ در این سی سال، حرکت تحوّلی‌ای که امام به وجود آورد، متوقّف نشده است.
2/5. ما در یک مواردی تحوّل نداشتیم و در مواردی عقب‌گرد داشتیم، که این خیلی موضوع تأسّف‌بار و ناپسند و غیر قابل قبولی است، و برخلاف طبیعت انقلاب است.
3/5. زنده ماندن انقلاب به اینست که پی‌درپی نوآوری، پیشرفت و تحوّل داشته باشد؛ تحوّل یعنی به حال برتری با شکل واضحی دست یافتن؛ یعنی یک جهش و حرکت بزرگ؛ در زمینه‌های مختلف، ما به این احتیاج داریم.
6. تحوّل یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت، جهش در حرکت و اجتناب از تحجّر و پافشاری بر مشهورات غلط.
1/6. نقطه­ی مقابل انقلاب، ارتجاع است. خیلی از انقلابهای دنیا مبتلا به ارتجاع شدند؛ این، بستگی به اراده­ی انسانها دارد. اگر چنانچه غلط حرکت بکنند، پس‌رفت خواهند داشت.
2/6.  ما به دلایل گوناگون قادریم که در بخشهای مختلفِ تمدّنی کشور و نظام، تحوّل ایجاد بکنیم. انتظار از جوانهایمان، ملّتمان و نخبگانمان این است که در فکر ایجاد تحوّل در بخشهای مختلفی که نیاز هست باشیم.
3/6. اگر بخواهیم تحوّل به معنای واقعی و صحیح کلمه اتّفاق بیفتد، بایستی توجّه کنیم که تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست؛ تحول، گرایش مستمر به بهتر شدن است؛ یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود.
4/6. تحوّل یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت، جهش در حرکت و اجتناب از تحجّر و پافشاری بر مشهورات غلط.
7. تحوّل صحیح نیاز به پشتوانه‌ی فکری دارد.
1/7. تحوّل صحیح احتیاج به پشتوانه‌ی فکری دارد؛ بعضی از حرکتهای سبُک و سطحی را نمیشود به حساب تحوّل گذاشت. یکی از مسائلی که امروز باید حتماً تحوّل در آن به وجود بیاید، مسئله‌ی عدالت است.
2/7. در زمینه‌ی عدالت باید تحوّل ایجاد کنیم و این باید متّکی باشد به یک مبنای فکری که اندیشه‌ی متقن و شکل‌یافته‌ی ما در زمینه‌ی عدالت چیست؛ آن وقت بر اساس آن برویم سراغ تحوّل.
3/7. ما بایستی از دارایی‌های معنوی‌مان که عبارت است از احکام و مقرّرات اسلامی و آیات کریمه‌ی قرآن و کلمات اهل‌بیت (علیهم السّلام)؛ در این زمینه استفاده کنیم و بر اساس اینها تحوّل ایجاد بکنیم.
- امام هم هر کاری که در زمینه‌ی تحوّلات انجام دادند، متّکی به همین حرکت اسلامی و مبانی معرفتی اسلام بود؛ امام در چهارچوب آن حرکت کردند.
4/7. اگر یک چنین پشتوانه‌ی فکری‌ای وجود نداشته باشد، این تحوّل انسان، غلط خواهد بود و احتمالاً انسان قدم را نابجا برمی­دارد، بعد هم درست پافشاری نمی­کند؛ یعنی ثبات قدم در این حالتِ تحوّلی، نخواهد داشت.
- در انقلاب خودمان کسانی را داشتیم که انقلابی و علاقه‌مند بودند، منتها چون پایه‌‌های فکری‌ و ایمانی‌شان پایه‌های محکمی نبود، بعد از مدّتی تبدیل شدند به همان فسیل‌هایی که اصلاً انقلاب علیه آن فسیل‌ها بود.
5/7. تحوّل را نبایستی با استحاله‌ی فکری اشتباه گرفت. اندکی قبل از حکومت پهلوی چیزی به نام تجدّد وارد کشور شد، که این را به عنوان تحوّلی در زندگی ملّت ایران به حساب می‌آوردند؛ ولی تحوّل نبود، استحاله‌ بود.
6/7. در واقع ملّت ایران، هویّت دینی، ملّی و تاریخیِ خود را در این تجدّد از دست داد. اگر ملّتها هویّت و داشته‌های معنوی خودشان را از دست بدهند، در واقع یک مرگ تمدّنی برای آنها به حساب می‌آید.
- در بحثهای علمی، اجتماعی و دانشگاهی، کار را به جایی رساندند که حرف یک دانشمند غربی به عنوان فصل الخطاب شمرده می­شد؛ معنای این تقلیدِ کورکورانه، آن است که ما راه فکر و اجتهاد را ببندیم.
8. تحوّل نیازمند صبر و یک دست هدایت‌گرِ مورد اطمینان است.
1/8. تحوّل لزوماً دفعی نیست؛ گاهی تحوّل تدریجاً انجام میگیرد؛ بی‌صبری نباید کرد. چنانچه هدف‌گیری درست انجام گرفته باشد و حرکت به معنای واقعی اتّفاق بیفتد، اگر به هدفِ تحوّل هم دیر برسیم ایرادی ندارد.
2/8. یکی از اشکالات تجدّدی که حکومتهای دست‌نشانده به ما دادند این بود که دست هدایت‌گری نداشت؛ باید دست هدایت‌گرِ مورد اطمینانی بالاسر تحوّل وجود داشته باشد؛ وَالّا، مثل آن وضعی می­شود که وجود داشت.
3/8. تحوّل را نباید با یک سلسله کارهای سطحی، متهوّرانه، عجولانه و دم‌دستی اشتباه گرفت. گاهی اوقات برای فرونشاندن هوسِ یک کار، کارهایی انجام میگیرد که خیلی ارزشی ندارد. تحوّل، کار عمقی و اساسی است.
- سرعت البتّه مهم است لکن سرعت با شتابزدگی فرق دارد.
9. در اقتصاد، آموزش و مسائل اجتماعی نیازمند تحوّل­ هستیم.
1/9. برای اینکه بدانیم تحوّل در چه زمینه‌هایی باید انجام گیرد، باید مشخّص کنیم در چه زمینه‌هایی کمبود داریم.
2/9. در زمینه‌ی اقتصاد، تحوّل به این است که ما بتوانیم بند ناف اقتصاد کشور را از نفت قطع کنیم؛ یعنی بتوانیم اقتصادِ بدون نفت را به وجود بیاوریم؛ این یک تحوّل به معنای واقعی کلمه است.
- اگر دولت و مجلس جوری بودجه را ببندند که ناظر به موضوع، مسئله و عملکرد باشد- به تعبیری «بودجه‌‌ی عملیّاتی»- میتواند یک تحوّل در امر اقتصاد به وجود بیاورد. البتّه این ادّعا میشود، ولی نیست.
3/9. در زمینه‌ مسائل آموزشی واقعاً به تحوّل احتیاج داریم. باید آموزشهای دانشگاهی، دبیرستانی و حتّی دبستانی را، آموزشهای عمقی و کاربردی قرار بدهیم؛ نه صرفاً حفظی؛ باید درسها و بحثهای فایده‌محور را مطرح بکنید.
4/9. در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، باید تحوّل ایجاد کنیم. مسائلی همچون عدالت، اعتیاد، خانواده و پیری جمعیت.
10. نترسیدن باید از مخالفتها و دشمنی­ها نترسید، حرکت کرد؛ راهش هم حضور نیروهای جوان است.
1/10. شرط مهمِ ایجاد تحوّل، نترسیدن از دشمنی‌ها است. خدای متعال به پیغمبرش میفرماید: «وَ تَخشَى النّاسَ وَاللهُ أَحَقُّ أَن تَخشاهُ»(احزاب/۳۷)؛ بالاخره هر اقدام مثبت و مهمّی ممکن است یک عدّه‌ای مخالف داشته باشد.
2/10. امروز با حضور فضای مجازی، نوع مخالفتها هم غالباً نوع برخورد‌کننده، تیز و آزار‌دهنده است؛ اگر چنانچه یک حرکت مهمّ صحیحِ متقنِ محاسبه‌شده‌ای انجام میگیرد، باید ملاحظه‌ی اینها را نکنند.
3/10. ملاحظه‌ی دشمن خارجی را هم نباید بکنند؛ هر گونه حرکتی را که در کشور به سمت صلاح انجام بگیرد، یک جبهه‌ی وسیعی از دشمن وجود دارد که اینها نشسته‌اند دارند دائم فکر می­کنند که ضربه‌ها بزنند.
4/10. باید از این مخالفتها و دشمنی­ها نترسید، حرکت کرد؛ راهش هم این است که نیروهای جوان حضور داشته باشند؛ آن که ملاحظه نمیکند و نمیترسد و بدون ملاحظه حرکت میکند، نیروی جوان است.
11. ملّت آمریکا از حکومتهای خودش، احساس خجلت و سرافکندگی می­کند.
1/11. آنچه امروز در شهرهای آمریکا و ایالتهای آمریکا مشاهده میشود، بُروز یک واقعیّاتی است که همیشه پنهان نگه داشته میشد. اینها چیزهای جدیدی نیست، آن لجنِ ته حوض می‌آید بالا خودش را نشان میدهد.
2/11. این که یک پلیسی با خونسردی تمام، زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاه‌پوستی و فشار بدهد تا او جان بدهد و چند پلیس دیگر هم بِایستند تماشا کنند، نمونه­ای از طبیعتِ آمریکایی است.
3/11. این قبیل رفتارها، کاری است که آمریکایی‌ها با همه‌ی دنیا تا حالا میکردند. با افغانستان، عراق، سوریه، ویتنام؛ این، اخلاق و طبیعتِ حکومت آمریکا است؛ امروز این جوری خودش را نشان میدهد.
- اینکه حالا مردم شعار میدهند که «نمیتوانیم نَفَس بکشیم»، در واقع حرف دل همه‌ی ملّتهایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده و اقدام کرده.
4/11. به توفیق و لطف الهی، آمریکایی‌ها با رفتارهای خودشان رسوا شدند؛ آن، مدیریّتشان در قضیّه‌ی کرونا، و الان هم این رسوایی ادامه دارد. به خاطر همین خصوصیّات فسادی که در دستگاه حاکمه‌ی آمریکا وجود دارد.
5/11. آمریکایی‌ها با جنایت واضح، خودشان را نشان میدهند و عذرخواهی هم نمیکنند؛ در عین حال زبانشان هم به شعار «حقوق بشر» دراز است! آن مرد سیاهی که آنجا کشته شد، ظاهراً بشر نبود و حقوقی نداشت!
6/11. ملّت آمریکا از حکومتهای خودش، احساس خجلت و سرافکندگی میکند؛ و واقعاً جا دارد که ملّت آمریکا از این حکومتی که امروز در آمریکا هست احساس سرافکندگی کند.
7/11. آن کسانی هم که شغلشان حمایت از آمریکا و دفاع از آمریکا و بزک کردن آمریکا بود، به نظر من آنها هم دیگر با این وضعی که الان پیش آمده، سرشان را نمی­توانند بلند بکنند.
*******************************
* امیدواریم ان‌شاء‌الله خداوند متعال حوادث عالم را به نفع ملّت ایران پیش ببرد و اقتدار جمهوری اسلامی را روز‌به‌روز بیشتر کند و روح مطهّر امام بزرگوار و شهدای عزیز ما را با اولیائش محشور کند.


م
کد مطلب: 413724