تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۷
 

مجید انصاریِ ۴ درصدی در مقابل قالیباف ۶۸ درصدی!

Share/Save/Bookmark
مجید انصاریِ ۴ درصدی در مقابل قالیباف ۶۸ درصدی!
 
مقایسه آماری سرلیست اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد که محمّدباقر قالیباف بیش از ۱۸ برابر مجید انصاری رأی کسب کرده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حال که آمار نهایی میزان مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعداد آراء کسب شده توسط هر کاندیداها، مشخص شده، امکان مقایسه اقبال مردم به گرایش‌های مختلف سیاسی فراهم شده است.

در تهران، مقایسه آراء کسب شده توسط دو لیست اصلی حاضر در عرصه، یعنی لیست اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان، نتایج قابل تأملی به‌دست می‌دهد.

ابتدا به مقایسه رأی سرلیست‌های دو لیست می‌پردازیم.

کل تعداد آراء صحیح مأخوزه در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ۱.۸۴۱.۸۹۱ بوده است که از این تعداد، محمّدباقر قالیباف، سرلیست اصول‌گرایان ۱.۲۶۵.۲۸۷ رأی را به‌خود اختصاص داده است. در تجزیه و تحلیل آماری به این نتیجه می‌رسیم که قالیباف ۶۸.۶۹ درصد آراء مردم تهران را کسب کرده است.

در طرف مقابل، حجّت‌الاسلام مجید انصاری، سرلیست اصلاح‌طلبان ۶۹ هزار و ۱۵۱ رأی کسب کرده که از لحاظ درصدی ۳.۷۵ درصد آراء را شامل می‌شود. یعنی سرلیست اصول‌گرایان بیش از ۱۸ برابر سرلیست اصلاح‌طلبان رأی کسب کرده است.

حتی اگر رأی سرلیست اصلاح‌طلبان را با نفر آخر لیست اصول‌گرایان مقایسه کنیم، نتیجه جالبی به‌دست می‌آید.

عزت الله اکبری تالارپشتی، نفر سی‌ام لیست وحدت است که ۶۴۲ هزار و ۲۱۴ رأی، یعنی ۳۳.۸۸ درصد آراء را به‌خود اختصاص داده است. حال اگر این درصد را با درصد آراء مجید انصاری که ۳.۷۵ درصد است، مقایسه کنیم، می‌بینیم که نفر آخر لیست اصول‌گرایان بیش از ۱۰ برابر سرلیست اصلاح‌طلبان رأی کسب کرده است!

نکته قابل توجه دیگر اینکه برخلاف انتخابات مجلس دهم که نفر سی‌ و یکم تهران به اصول‌گرایان تعلق داشت و غلامعلی حداد عادل تنها با فاصله حدود ۲۰ هزار رأی از راهیابی به مجلس جا ماند، در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح‌طلبان حتی نتوانسته‌اند رتبه‌های ۳۰ به بعد را به خود اختصاص دهند! و کاندیداهای خارج از لیست اصول‌گرایان، یعنی وحید یامین پور، حمید رسایی و علی جعفری بالاتر از لیست اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند.

م

 
کد مطلب: 410807
مرجع : جهان