تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۶
 

دنیا را کرونا برد وزیر «گردشگری» را خواب زمستانه!

Share/Save/Bookmark
درحالی که اخبار ایران و رسانه های مهم کشورهای دیگر درباره ویروس کروناست؛ وزیر متولی سفر در ایران هنوز در خواب زمستانه است و خیال ندارد درباره این موضوع کوچکترین واکنشی نشان دهد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: کرونا جهان را درگیر کرد و به رغم آنکه مسئولان مربوطه گفته بودند تمهیدات برای جلوگیری از انتقال این ویروس به ایران اندیشیده شده و این کنترل در مرزها برای ورود گردشگران خارجی انجام می‌شود اما اثرگذار نبود و این ویروس به ایران هم رسید و باز هم علتی شد برای اینکه یک بار دیگر گردشگری کشور دچار بحران شود این بار با موضوع مهمتری که سلامتی ایرانی‌ها و دیگران را نشانه رفته است.
  شیوع این ویروس به نظر می‌رسد از شهر قم شروع شده است. وزارت بهداشت پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محل‌های تجمع در شهر قم را ارائه و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری و ابلاغ استانداری قم، این موضوع عملیاتی شود.

هر چند که کیانوش جهانپور روابط عمومی این وزارتخانه بعداً پیرو انتشار تصاویری که نشان می‌داد دور حرم میله‌های حفاظتی کار گذاشته شده در توئیتر نوشت: «این به اصطلاح تمهیدات! در حرم، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه شهر قم و مسجد جمکران، کمکی به محدودیت انتشار و قطع زنجیره انتقال نخواهد کرد و ساده انگاری‌ست. از محدودیت موقت رفت و آمد به حرم و جمکران و تعویق تجمعات و همایش‌ها گریزی نیست …»

مسافران این اماکن زیارتی از کشورهایی از جمله عراق و کویت بودند که در حال‌حاضر این دو کشور هم پروازهای خود را برای ایران محدود کرده‌اند ولی پروازهای دیگر در حال انجام است. مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران با بیان این مطلب گفته است: برای پرواز به کشورهای دیگر به‌جز عراق و کویت مشکلی وجود ندارد. اما متأسفانه این مسئله صنعت هوایی و گردشگری ایران را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

از سوی دیگر سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف سفر به عتبات عالیات خبر داده و گفته به دنبال مشاهده کرونا در کشور تا روز یکشنبه سفر به عراق متوقف است و برای ادامه کار، دوشنبه تصمیم گیری می‌شود.
کشور ترکیه نیز که با ایران مبادلات مسافر و کالای زیادی داشت حالا از ایرانی‌ها می‌خواهد که کارت سلامت داشته باشند. وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرده مسافران ایرانی هنگام ورود به کشور ترکیه باید از امروز (یکشنبه) گواهی سلامت دریافت کنند. ولی درباره جزئیات آن هنوز اطلاعیه‌ای منتشر نشده است.

در ایران هم بسیاری از برنامه‌ها و گردهمایی‌ها لغو شد جشن راهنمایان گردشگری که قرار بود اواخر این هفته در استان گلستان برگزار شود؛ نیز بنا به درخواست استاندار گلستان و جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا و خودداری از تجمعات و همایش‌ها تا اطلاع ثانوی ملغی شد. جشنواره اقوام ایرانی نیز که قرار بود طی روزهای ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه در شهر ری برگزار شود؛ بر اساس اعلام شهرداری شهر ری لغو شد بنابراین برگزاری جشنواره اقوام ایرانی به زمان دیگری موکول شد‏ه‬ است.

در ماه‌ها و روزهای گذشته مسائل مختلفی از جمله ویروس کرونا، سقوط هواپیما، لغو برخی از پروازهای خارجی و… شرکت‌های مسافرتی ایرانی که در حوزه ورود گردشگر فعالیت می‌کردند؛ را متضرر کرد. در این راستا علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به فعالان بخش خصوصی و آژانسداران اعلام کرد که هیچ اظهار نظری درباره آمار ضرر و زیان‌ها و کنسلی تورها اعلام نکنند. او گفت که تمهیدات ویژه ای برای عبور از این مرحله اندیشیده شده است. هر چند که هیچ وقت چنین تمهیداتی از سوی وزارتخانه متبوع او دیده نشد، ولی این بار بحران کرونا بار دیگر فعالان گردشگری داخلی و خارجی را هم متضرر کرده است.

اما این ضرر تنها دامن فعالان گردشگری را نگرفته است بلکه مردم نیز طبق توصیه‌های وزارت بهداشت باید مراقب سلامتی خود باشند و از شرکت در همایش‌ها و برنامه‌هایی که حضور افراد زیادی در آنها پیش بینی شده جلوگیری کنند بنابراین باید از سفرهای غیرضرور حداقل تا زمانی که بحران کرونا فروکش کند، پرهیز شود گرچه هنوز در این باره رسماً چیزی اعلام نشده است.

از همه جالب‌تر اینکه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که همیشه در ایام نزدیک به سفر و روزهای تعطیل عید درباره هر موضوعی اظهار نظر می‌کرد و درباره آب و هوا و جاده‌ها هشدارهایی می‌داد این بار سکوت اختیار کرده است. وزیر میراث فرهنگی نیز مانند همیشه وقتی اتفاقی در حال جریان است که عده‌ای را تحت تأثیر قرار داده؛ واکنشی ندارد.

مانند قبل که در مقابل کنسلی تورها و مالیات بر ارزش افزوده آژانس‌ها و هنرمندان صنایع دستی و… یا نظری داشت و یا دیر واکنش نشان می‌داد. حالا هم گویا این موضوع را سپرده به وزارتخانه‌های دیگر تا درباره سفر توضیح دهند و شاید هشداری! البته در این میان موزه ملی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از او جلوتر بود هر چند که در سه خط نوشته شده با بازدیدکننده‌ها فاصله بگیرید و به ویترین دست نزنید و به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنید.


م
 
کد مطلب: 410793
مرجع : مهر