تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۱
 

جزئیات بزرگترین عملیات نظامی انصارالله در چند ماه اخیر

Share/Save/Bookmark
جزئیات بزرگترین عملیات نظامی انصارالله در چند ماه اخیر
 
نیروهای انصارالله طی چندین حمله ضد نیروهای مزدور وابسته به عربستان در جبهه‌های درگیری با آنها٬ معادله نظامی در منطقه «نهم» را به نفع خود تغییر داده‌اند.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: تسنیم به نقل از الاخبار از یک هفته گذشته٬ فرماندهی صنعا در اعلام حوادث رخ داده در جبهه‌های ملتهب منطقه «نهم» محتاط بود. این سکوت می توانست به معنای آرامش قبل از طوفان-مشابه آنچه در عملیات «نصر من الله» در مرز با عربستان در آگوست گذشته اتفاق افتاد٬ باشد.
نیروهای مزدور وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن روی این حساب کرده بودند که این آرامش به مدت طولانی ادامه داشته و سرمای زمستان مانع مقاومت موثر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌شود؛ اما این نیروها از واکنش مقاومت و تغییر ناگهانی صحنه در جهت مخالف منافعشان که زمینه‌ساز موفقیت‌هایی است که «انصارالله» در روزهای آینده اعلام خواهد کرد٬ به شدت شوکه شدند.
منابع وابسته به دولت مخلوع «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن شنبه گذشته اعلام کردند که نیروهای وابسته به منصور هادی با حمایت حزب «اصلاح» وابسته به عربستان در یمن به سمت مواضع نیروهای صنعا در «جبل البیاض» پیشروی کرده و بر بخش‌های وسیعی از این ارتفاعات مسلط شدند. این در حالی بود که سپیده دم یکشنبه٬ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله گسترده‌ای به ارتفاعات«یام» ترتیب داده و از خلال آن طی چند ساعت موفق به پاره کردن زنجیره نیروهای منصور هادی شده و با استفاده از خلاء این نیروها٬ اقدام به اجرای یک چرخش نظامی از ارتفاعات «یام» به سمت منطقه «واغره» کردند.
به گفته این منابع٬ نیروهای صنعا یک حمله دیگر از ارتفاعات یام به سمت جنوب منطقه «مجزر» ترتیب دادند. با رسیدن کمک‌های نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی٬ حمله سوم از ارتفاعات «صلب» به سمت منطقه «جفینه‌الجدعان» آغاز شد.
این منابع اضافه کردند که نیروهای صنعا همچنین حمله‌ای از محور چهارم آغاز کرده و توانستند سیطره بر سراشیبی منطقه «نهم» را به صورت کامل در اختیار بگیرند.
در همین زمان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در محور «هیلان» به نیروهای مزدور یمنی حمله کرده و پس از یک درگیری خشونت‌آمیز٬ بر منطقه «الکساره» مسلط شدند و مسیر اصلی امدادرسانی میان منطقه «مأرب» و دوراهی«الجوف» را بستند.
رسانه های وابسته به حزب اصلاح نیز اعتراف کردند که نیروهای صنعا بر ارتفاعات استراتژیک «جبال المنار» در منطقه «نهم» مسلط شدند. همه اینها دستاوردهایی است که «انصارالله» تا این لحظه حرفی از آن نزده٬ اما طبق اطلاعات منابع نظامی پیش‌بینی می‌شود که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن٬ در روزی که فرماندهی صنعا مناسب بداند٬ آن را اعلام کند.
نتایج معکوس تشدید درگیری‌های نظامی نیروهای مزدور یمنی و شبه نظامیان حزب اصلاح در جبهه «نهم» موجب شد تا «نیروهای النجده» وابسته به منصورهادی در شهر مأرب اقدام به یک کمپین گسترده دستگیری ده‌ها نظامی در این منطقه کنند؛ چرا که این نظامیان از مشارکت در این درگیری سر باز می‌زدند.


هم‌زمان با آن٬ کاروان «عبدالله سالم النخعی» رئیس ستاد نیروهای وابسته به منصور هادی که در تلاش برای بالا بردن روحیه نیروهایش با اظهاراتی مانند اینکه پیشروی آنها در منطقه نهم و در امان ماندنشان از مرگ دستاورد بسیار بزرگی است بود٬ در دوراهی«الجوف» در استان مأرب مورد حمله موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفت. به گفته منابع میدانی٬ النخعی که در حال حرکت به سمت منطقه نهم بود٬ پس از اینکه فهمید نیروهایش سیطره بر دوراهی «الجوف» را از دست داده‌اند٬ مجبور شد به مأرب بازگردد.
منابع تاکید کردند که معادله نظامی در منطقه نهم به نفع نیروهای صنعا تغییر کرده و آنها در ساعات اولیه صبح جمعه پیشروی‌ زیادی در بخش‌های وسیعی از این منطقه داشته‌اند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 410287