تاریخ انتشار : جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۶
 

بازتاب تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغالگری در رسانه‌های دنیا

Share/Save/Bookmark
بازتاب تظاهرات میلیونی مردم عراق علیه اشغالگری در رسانه‌های دنیا
 
حضور میلیونی مردم کشور عراق در تظاهرات علیه اشغالگری آمریکا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشته است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:رسانه‌های دنیا تظاهرات میلیونی امروز مردم عراق برای ابراز مخالفت با اشغالگری آمریکا پوشش داده و به شعارهای مردم در این راه‌پیمایی عظیم اشاره کردند.
خبرگزاری فرانسه راه‌پیمایی امروز مردم عراق را اتفاقی دانسته که در تجمعات خیابانی هفته‌ گذشته در این کشور، «لرزه افکنده است». این پایگاه نوشت: «راه‌پیمایی امروز، در جنبش جداگانه و چندماهه‌ای که پایتخت عراق و جمعیت شیعیان آن را از ماه اکتبر درگیر کرده و خواستار ایجاد تغییرات اساسی در دولت، برگزاری انتخابات زودهنگام و مسئولیت‌پذیری بیشتر شده، لرزه افکند.»
خبرگزاری فرانسه با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم اعم از مردان، زنان و کودکان در این راه‌پیمایی نوشته تظاهرات‌کنندگان شعار می‌دادند: «اشغالگر، اشغالگر برو بیرون» یا «آری به حاکمیت مستقل.»
خبرگزاری فرانسه در توضیح درباره این تظاهرات نوشته حضور نظامی آمریکا در عراق، از زمانی که واشنگتن در یک حمله پهپادی سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهان ایشان از جمله «ابو مهدی المهندس»، جانشین فرمانده الحشد الشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد مسئله‌ای تنش‌زا و جنجالی توصیف کرده و یادآوری کرده پارلمان عراق دو روز بعد به اخراج تمامی نیروهای خارجی، از جمله 5200 پرسنل آمریکا از این کشور رأی داده است.
روزنامه «عرب‌ویکلی» که مقر آن در لندن است هم این تظاهرات را پوشش داده و  در بخشی از  گزارشش نوشته هنگام اعلام برگزاری این تظاهرات از سوی مقتدی الصدر این نگرانی وجود داشت که تظاهرات‌کنندگان به منطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت آمریکا در عراق است حمله کنند.
روزنامه «دیلی‌صباح» ترکیه هم به حضور گسترده مردم در این تظاهرات اشاره کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا تلاش کرده حضور میلیونی مردم در این تظاهرات را کوچک‌نمایی کند و نوشته «صدها نفر» در تظاهراتی که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق است تجمع کرده‌اند. رقم «صدها نفر» که آسوشیتدپرس به آن اشاره کرده به قدری دور از واقع بود که دیگر رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن‌پست که این خبر را به نقل از آسوشیتدپرس نقل کرده‌اند تیتر خبر را به «هزاران نفر» تغییر داده‌اند.
آسوشیتدپرس، همچنین تلاش کرده حضور در این تظاهرات را به طرفداران مقتدی صدر محدود کند. این رسانه نوشت: «صدها نفر از طرفداران یک روحانی شیعه روز جمعه برای حضور در یک راه‌پیمایی در مرکز بغداد تجمع کردند. حاضران در این راه‌پیمایی در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها بعد از ترور یک فرمانده بلندپایه ایرانی در پایتخت عراق در یک حمله پهپادی آمریکا خواستار آن هستند که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند.»
آسوشیتدپرس نوشته از ساعات آغازین صبح بلندگوها در میدانی در مرکز بغداد فریاد می‌زدند: «نه به آمریکا.» این رسانه نوشته مردم پوسترهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل.»
پایگاه خبری «روداو»، متعلق به اقلیم کردستان عراق هم با تیتر «آغاز تظاهرات‌های ضدآمریکایی در بغداد» این تظاهرات‌ها را پوشش داد و نوشته عنوان این تظاهرات، «جمعه استقلال حاکمیت عراق» است. خبرنگار این شبکه گزارش داده سفارت آمریکا در بغداد اعلامیه‌ای روی درب‌هایش نصب کرده و درباره تعرض به سفارت این کشور هشدار داده است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز، در تیتر خود نوشته است: «نه، نه آمریکا؛ هزاران نفر از عراقی‌ها علیه حضور نظامی آمریکا تظاهرات کردند.» رویترز نوشته تظاهرات‌کنندگان اعلامیه‌هایی به دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «نه، نه آمریکا؛ نه نه، اسرائیل.»
خبرگزاری رویترز نوشته هدف از فراخوان این اعتراض اعمال فشار بر واشنگتن جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق بوده است. این رسانه نوشته بسیاری از معترضان به دولت بیم این دارند که راه‌پیمایی امروز تظاهرات‌های جداگانه و چندماهه آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد.
یکی از حاضران در این تظاهرات به رویترز گفت: «ما می‌خواهیم همه آنها- آمریکا، اسرائیل و سیاستمداران فاسد در دولت از عراق خارج شوند.»
 
کد مطلب: 410255
مرجع : تسنیم