تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۵۹
 

جلسه محاکمه ترامپ آغاز شد

Share/Save/Bookmark
جلسه محاکمه ترامپ آغاز شد
 
جلسه سنای آمریکا برای محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور با بررسی طرح رهبر جمهوری‌خواهان در مورد مقررات جلسات محاکمه، آغاز شد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:جلسه سنای آمریکا برای محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با سخنرانی رهبران اکثریت و اقلیت سنا، آغاز شد.

در ابتدای این نشست «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا به تشریح طرح خود در مورد قواعد برگزاری محاکمه پرداخت. وی با دفاع از قواعدی که در این طرح پیش‌بینی کرده، گفت این طرح بر اساس محاکمه‌ای که پیش از این در سال ۱۹۹۸ برای «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا انجام شد، تدوین شده است. 

در قوانین آمریکا، چارچوب مدونی برای تعیین نحوه برگزاری محاکمه رئیس‌جمهور مشخص نشده و وظیفه این امر بر عهده رهبر اکثریت سنا است. طرحی که مک‌کانل ارائه کرده، امروز در سنا به رأی گذاشته می‌شود و با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه سنا، احتمالا به تصویب می‌رسد.

بر اساس این طرح روند محاکمه در ۴ روز برگزار می‌شود که در دو روز نخست، ۱۲ ساعت به تیم رؤسای محاکمه و ۱۲ ساعت به وکلای ترامپ وقت اختصاص داده می‌شود. سناتورها حق همراه داشتن تلفن همراه را نخواهند داشت و شهادت شهود هم پشت درهای بسته ادا می‌شود. در این طرح، بندی پیش‌بینی شده که این امکان را به رئیس جلسه می‌دهد تا هر زمان که لازم دید، طرح تبرئه رئیس‌جمهور را به رأی بگذارد.
 
 
«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات آمریکا در سخنرانی‌اش در ابتدای جلسه امروز محاکمه، با رد ادعای مک‌کانل مبنی بر شباهت قواعد محاکمه با محاکمه کلینتون، گفت این طرح «نه بر اساس محاکمه‌های سابق است و نه بر اساس اصول قانونی. قطعنامه‌ای که مک‌کانل و رهبران جمهوری‌خواه ارائه کرده‌اند، بر اساس حزبی‌گری بنا شده است.»

بعد از سخنرانی مک‌کانل و شومر، جلسه محاکمه رسما آغاز شد و وکلای ترامپ از یک سو و تیم رؤسای جلسه به ریاست «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، هریک به طرح دیدگاه‌های خود در مورد قطعنامه پیشنهادی مک‌کانل پرداختند. وکلای ترامپ از این قطعنامه حمایت کرده و دموکرات‌ها به رهبری شیف با آن مخالفت کرده‌اند.

انتظار می‌رود بخش اعظم جلسه امروز محاکمه، به بحث و بررسی قوانین جلسات بگذرد.
 
 
دموکرات‌ها با بیان اینکه طرح پیشنهادی جمهوری‌خواهان روند محاکمه و حقایق را از دید مردم آمریکا پنهان می‌کند، می‌گویند قصد دارند متممی ارائه دهند که کاخ سفید را به ارائه مدارک بیشتر در مورد گفت‌وگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ملزم کرده و شاهدانی را هم به جلسات فرامی‌خواند.

ساعتی پیش «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد طرح پیشنهادی مک‌کانل گفت: «این روند نشان می‌دهد که نمی‌خواهید مردم آمریکا شواهد را ببینند. این روندی است که نشان می‌دهد شما می‌خواهید دست در دست رئیس‌جمهور حرکت کنید و به او اجازه دهید که به ایجاد اخلال در روند اقدامات کنگره و مخفی کردن حقایق از مردم آمریکا، ادامه دهد.»

ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریتی دموکرات دارد، استیضاح شده و حالا به سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بدل شده که با چشم‌انداز برکناری از طریق محاکمه در سنا روبرو است. با این وجود، اکثریت جمهوری‌خواه سنا، موجب شده تا احتمال موفقیت دموکرات‌ها در برکنار کردن ترامپ، نزدیک به صفر باشد.

روند استیضاح ترامپ بعد از آن آغاز شد که یک افشاگر به اطلاع رسانه‌ها رساند که ترامپ در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، او را تحت فشار قرار داده تا در مورد فرزند «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تحقیق کند. فرزند بایدن عضو هیأت مدیره یک هلدینگ اوکراینی است و ظاهرا ترامپ امیدوار بوده است که با تحقیق در مورد این هلدینگ و روابط «هانتر بایدن»، اعتبار رقیب سیاسی خود را خدشه‌دار کند
کد مطلب: 410197