تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۷
 

بهاره آروین: متروی هشتگرد گلشهر ایمنی ندارد/ دولت فشار آورد

Share/Save/Bookmark
بهاره آروین: متروی هشتگرد گلشهر ایمنی ندارد/ دولت فشار آورد
 
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران دو تذکر به شهردار تهران داد و راه‌اندازی ناایمن متروی هشتگرد گلشهر را ناشی از فشار‌های دولتی دانست.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: بهاره آروین صبح امروز در صحن علنی شورای شهر تهران در خصوص پذیرش مسئولیت راه‌اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر و توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی تذکر داد.

عضو رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم پذیرش مسئولیت راه اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد_گلشهر گفت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آن‌که در اولویت قرار گیرد. آن‌هم در شرایط فعلی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران به لحاظ کیفیت خدمات در شرایط نامطلوبی قرار دارد.

آروین افزود: نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت‌نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است؛ چنان‌که تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است. متاسفانه این موضوع سالهاست به یک حکم ظاهراً دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صد‌ها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفر‌ها با مترو است.

وی تصریح کرد: سال‌هاست این سهم برخلاف قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود. به همین دلیل شهرداری در تمام سالیان گذشته ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چند صد میلیاردی خود را نشان می‌دهد.
 
آروین با اشاره به تعهدات انباشته و پرداخت نشده دولت اظهار کرد: با این وجود، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استاندارد‌های ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، جای پرسش است که چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟

وی ادامه داد: جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند؟ درحالی‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشار‌های ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملاً ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسئولین دولتی کوتاه می‌آیند؛ آن هم بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟

تذکر در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی تاکسی‌های اینترنتی
آروین در ادامه سخنان خود گفت: به شهردار تهران در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی تذکر می‌دهم. بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است؟ بهای خدمات استفاده از زیرساخت‌های شهری توسط این شرکت‌ها که طبق قوانین و اسناد بالادستی و با پیگیری‌های فراوان و پس از سال‌ها و به میانجی‌گری وزارت کشور و با توافق طرفین محقق و اجرایی شده است، چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران اضافه کرد: دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ این دو درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور، مهرماه ابلاغ شده است و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی می‌شده است. خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفر‌ها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همین حالا بالغ بر ده میلیارد تومان شده است و اکنون نیز جناب شهردار کل آن را بذل و بخشش کردند.

وی خاطرنشان کرد: عجیب آن‌که دلیل این عدم اجرای دستورالعمل، گران شدن قیمت سوخت عنوان شده است. گران شدن یک‌دفعه‌ای و بی تدبیرانه‌ای که گذشته از تحمیل هزینه‌های سنگین اجتماعی و سیاسی به کشور، باعث افزایش حداقل ۲۰ درصدی تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شده است؛ بدون اینکه ریالی از آن افزایش قیمت سوخت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. شگفت آن‌که جناب شهردار به جای آن‌که مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصاً تخفیف می‌دهند و می‌بخشند.

آروین با بیان اینکه افزایش سفر با تاکسی‌های اینترنتی به معنای افزایش استفاده از خودرو و به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است، گفت: این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرو محوری به جای هزینه‌کرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حمل‌ونقل عمومی است؛ سیاستی که هیچ سازگاری با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرو محوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.

وی افزود: جای پرسش جدی است در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له می‌شوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد؟ ضروری است جناب آقای شهردار به این سوال پاسخ دهند که این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروه‌های ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان چه توجیه دیگری دارد؟

م
 
کد مطلب: 409887
مرجع : مهر