تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۴
۱
 

عطوان: چرا نتانیاهو این روزها زبانش را قورت داده است؟

Share/Save/Bookmark
عطوان: چرا نتانیاهو این روزها زبانش را قورت داده است؟
 
عبدالباری عطوان یمن، فلسطین و لبنان را «داود»های کوچک مقابل «جالوت» توصیف کرد و با اشاره به ایران نوشت: نتانیاهو خوب فهمیده است که ایران هرگز پرچم‌ سفید برابر آمریکا بالا نخواهد برد و آماده دادن پاسخی غافلگیرکننده است.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی درباره سکوت این روزهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، این سوالات را مطرح کرد که چرا نتانیاهو این روزها سکوت کرده و زبانش را قورت داده، در حالی که او پرچمدار تهدید و نابودی ایران بود؟ آیا از ترس موشک‌هایی است که از شمال، جنوب و شرق به جانبش سرازیر می‌شود؟ سرنوشت گنبدهای آهنین چه شد؟ اسطوره پاتریوت چگونه به دلیل موشک‌های کروز یمنی که از کوه‌های صعده شلیک شد، در هم شکست؟
در این یادداشت آمده است: در سایه تشدید تنش میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج (فارس)، سکوت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نشانه وضعیت دشواری است که این رژیم در آن به سر می‌برد و اهمیت و نقش منطقه‌ای آن را به عنوان حامی برخی کشورهای عربی کاهش داده است؛ همانطور که رعب و وحشت این رژیم را منعکس می‌کند، چون می‌داند یکی از اهداف اصلی  مورد انتظار در هر گونه پاسخ تلافی‌جویانه نظامی ایران یا متحدانش نظیر حزب الله و حماس و جهاد اسلامی است.
رای الیوم نوشت: لازم به ذکر است که نتانیاهو در طول سال‌های اخیر متعصب‌ترین و بزرگ‌ترین عامل تحریک برای ضربه زدن به ایران بوده است و سخنرانی‌های وی از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل فراموش شدنی نیست در حالی که با تصاویر و ابزارهایی سعی داشت القا کند ایران در حال نزدیک شدن به بمب اتمی است که برای منطقه خطرناک است و در مداخله برای نابودی همه تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران دنیا باید پشت اسرائیل بایستد تا این خطر را هر چه زودتر و به شکلی نهایی خاتمه دهد.
به عقیده نویسنده نتانیاهو که پس از پیروزی ضعیف خود در انتخابات پارلمانی اخیر در تشکیل کابینه‌ای راست‌گرا و پرقدرت به رهبری خودش ناکام ماند، خوب فهمیده است که ایران هرگز پرچم‌ سفید را به نشانه تسلیم بالا نخواهد برد و آماده جنگ شده است و ظرفیت پاسخ قاطع و جدی برای وارد آوردن بزرگ‌ترین صدمه به دشمنان را داراست و نخستین آنها رژیم صهیونیستی است از همین رو به میز مذاکرات نخواهد رفت مگر اینکه طبق شروط کامل ایران محقق شود و هیچ خدشه‌ای هم به زرادخانه موشکی و بلندپروازی‌های هسته‌ای قانونی ایران وارد نکند.
عطوان با اشاره به اینکه نتانیاهو خوب می‌داند که حمله موشکی یمن به عمق خاک سعودی و اصابت آن به (برج مراقبت) فرودگاه بین‌المللی أبها پیامی بسیار مهم داشت، افزود: این پیام می‌گوید فرودگاه تل آویو در هر جنگی آتی هدف قرار خواهد گرفت چه با موشک‌های حزب الله از شمال سرزمین‌ اشغالی، چه با موشک‌های فلسطین از جنوب سرزمین‌های اشغالی؛ موضوعی که شوک روانی را ایجاد خواهد کرد که از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی در هفتاد سال پیش در نوع خود بی‌سابقه است.
نویسنده تصریح کرد: نتانیاهو که در حال حاضر سرپرستی وزارت دفاع رژیم صهیونیستی را هم عهده‌دار است این روزها جرأت ندارد دهانش را باز کرده و شروع به تهدیدهایی کند که در آن مهارت داشت، چون پاسخ‌های تلافی جویانه‌ای را که در انتظارش است، می‌شناسد.
موشک‌هایی که از شمال و جنوب بر سر اسرائیل فروخواهد ریخت
رای الیوم نوشت: یکصد و پنجاه هزار موشک در عمق ارتفاعات سر به فلک کشیده لبنان به سمت اسرائیل نشانه رفته است. علاوه بر اینکه اسرائیل می‌داند گنبدهای آهنینی را که آمریکا بیش از ده میلیار دلار برای ارتقای آن هزینه کرده است هرگز از آن و شهرک‌نشینانش حفاظت نمی‌کند. آن هم در برابر خطر موشک‌هایی که در برخورد به اهدافشان دقیق‌تر شده و حامل کلاهک‌های انفجاری هستند که وزن برخی از آن به پانصد کیلوگرم می‌رسد. یعنی قدرت ویرانگری بسیار بالایی دارد و یکی از آنها کافی است تا تل آویو را در تاریکی محض فرو ببرد.
این روزنامه افزود: از زمان جنگ 2006 که شکست ارتش اسرائیل از لبنان در تاریخ ثبت شد و تانک مرکاوا افتخار صنایع نظامی رژیم صهیونیستی تحقیر شد، نتانیاهو یک گلوله هم به سمت جنوب لبنان شلیک نکرده است. چون می‌داند چه خطراتی در انتظارش است. آقای سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در نطق اخیر خود علنا گفت که اگر آتش جنگ بزرگ شعله‌ور شود همه خاورمیانه به آتش کشیده می‌شود که فقط محدود به مرزهای ایران نیست. ما برای هزارمین بار می‌گوییم که این مرد دروغ نمی‌گوید.
عطوان تاکید کرد: این نظام ایران نیست که تغییر خواهد کرد، بلکه در آینده‌ای نزدیک قلدری آمریکا و اسرائیل است که تغییر می‌کند و همه تحریم‌ها و رنج‌های ایرانی‌ها پایان خواهد یافت.
وی  کنفرانس نابودی مسئله فلسطین در منامه را [که قرار است علیه فلسطین باشد] از حالا شکست خورده توصیف کرد و گفت: معامله قرن، ننگی برای اعضای پیمان ناتو عربی سنتی شده که پول‌های خود را برای حمایت مالی از آن و اجرای بندهایش در لغو حق بازگشت [آوارگان فلسطین] و حق تشکیل دو کشور و پاره کردن طرح صلح عربی و تشکیل وطن جایگزین فلسطینی در اردن در نظر گرفته‌اند؛ چقدر در تحلیل واقعیت‌ها و میزان اراده کشورهای عربی و اسلامی اشتباه کرده‌اند و درباره قدرت اسرائیل و آمریکا مبالغه می‌کنند.
رای الیوم نوشت: ده روز تا  برگزاری اجلاس منامه باقی مانده که جرد کوشنر، مقامات عربی را بسان گله‌ای به محل برگزاری آن هدایت می‌کند و همچنان فقط دو کشور جرات اعلام حضور خود در آن را نکرده‌اند. یکی عربستان و دیگری امارات و مطمئنا آنها هم از شتابزدگی در اعلام قبول آن پشیمان هستند، اما کشورهای دیگری که دولت آمریکا می‌گوید در کنفرانس حاضر می‌شوند نظیر اردن، مصر و مغرب سکوت اختیار کرده‌اند و به هر طریق و وسیله‌ای می‌خواهند از آن فرار کنند.
عطوان نوشت: ایران (با سیاست تحریم و محاصره) هرگز از پای در نخواهد آمد و ملت عزیز و مقاوم آن هرگز با رنج‌های تحریم‌هایی که ملت برادرمان عراق کشیدند مواجه نخواهد بود و در برابر متجاوزان با شجاعت سینه سپر خواهد کرد. این ملت میراث‌دار تمدنی کهن و مردمی شریف و میهن دوست با تمدنی هشت هزار ساله است، یعنی زمانی که هنوز آمریکایی کشف نشده بود و رژیم نژادپرست اسرائیل در اراضی اشغال‌شده فلسطین نبود.
غیرمنتظره‌هایی در انتظار آمریکا، اسرائیل و متحدانشان در منطقه
نویسنده روزهای آتی را مملو از غیرمنتظره‌هایی دردناک برای آمریکا، اسرائیل و متحدانش در منطقه خواند و گفت: صفر شدن صادرات نفت ایران با صفر شدن صادرات نفت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق و بالا رفتن قیمت نفت تا 200 دلار و چه بسا بیشتر همراه خواهد بود. ایران و متحدانش هم که ماندن در سنگر شرافت و حق دفاع از خویشتن در برابر استکبار آمریکایی و اسرائیلی را برگزیدند، چیزی از دست نخواهند داد. عزت ملت‌ها چیزی که غربی‌ها و بخصوص شخص ترامپ آن را درک نمی‌کند در نهایت پیروز خواهد بود. فرقی نمی‌کند جنگ طول بکشد یا کوتاه باشد. عبرت در نتیجه آن است.

م
کد مطلب: 407098
مرجع : فارس
 
شیرالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸-۰۳-۲۶ ۱۹:۴۴:۲۹
الله اکبر .الله اکبر. الله اکبر