تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۹
 

آیت‌الله خاتمی: ترامپ در دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر انقلاب تحقیر شد/ اموال مسئولان باید در ویترین شیشه‌ای قرار گیرد

Share/Save/Bookmark
 
امام جمعه موقت تهران گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخست وزیر ژاپن، ترامپ را تحقیر کردند که حق ترامپ هم همین بود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌ نخست امروز نماز جمعه تهران با اشاره به آیه 6 سوره حجرات در خصوص سبک زندگی قرآنی اظهار داشت: در گذشته و امروز، رسانه جزو زندگی و در متن زندگی بوده است. امروز با گسترش رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی، رسانه‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. سوال این است که در این عرصه چگونه زندگی کنیم. آیه 6 سوره حجرات به این سوال پاسخ داده است.

وی ادامه داد: صاحبان رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری، فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و... خدا را در نظر داشته باشند. در عرصه اخبار، هر چه به دستشان رسید فکر نکنند که ثبت کردنی و گستردنی است. فردای قیامت باید جواب داد. اینکه کسی بگوید فلان روزنامه نوشته یا فلان سایت، دلیل نیست، بلکه باید اثبات شود.
آیت الله خاتمی بیان داشت: مومنین باید تقوا داشته باشند و تقوای خود را باید در گفتار نشان بدهند. گفتار باید مستند باشد. آنجایی که پای آبرو افراد درگیر است، باید قول سدید باشد. صاحبان رسانه‌ها باید در مورد آنچه در رسانه‌ها می‌آورند، دقت کنند. کاربران نیز بی‌تحقیق، هیچ حرفی را نپذیرند. در قرآن کریم آمده است که اگر فاسقی (کسی که دین ندارد) برای شما خبری آورد، تحقیق کنید.  کسی که فاسق است، دقت ندارد که راست بنویسد و هر چه به نفع جناحش باشد، می‌نویسد. رسانه‌های از خدا بی‌خبر بیگانه، اسلام که هیچ، دین هم برای آن‌ها مطرح نیست. در چنین فضایی باید دقت کرد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: 2 نوع دروغگو وجود دارد. یک دروغگوی واقعی که خبر را جعل می‌کند. دوم آنکه در واقع دروغگو نیست، اما دروغ می‌گوید و هر آنچه به دستش می‌رسد، نقل می‌کند. بنا بر فرموده امام علی (ع) آن فرد هم دروغگو است. آن فرد باید راست و دروغ را جدا کند و بعد بیان کند. هر چیزی که روزنامه‌ها و سایت‌ها گفتند، درست نیست. بنابراین باید مراقب باشیم تا در لیست دروغگویان قرار نگیریم.
وی گفت: از همه کسانی که در فضای مجازی هستند خواهش می‌کنم توجه کنند که ادبیات فحاشی، هتاکی و اهانت، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست. فضای مجازی از سوی برخی از کاربران کانون بدزبانی و هتاکی شده است و مرزی هم ندارد. گویا خوراک برخی‌ها در فضای مجازی، بدزبانی، هتاکی و اهانت است. این ادبیات، ادبیات در شان جامعه اسلامی نیست. امام باقر (ع) فرمودند که "یکی از بنی تمیم خدمت پیامبر اکرم آمد و فرمود که نصیحت بفرمایید. از جمله نصایح پیامبر این بود که به مردم فحش ندهید. فحاشی، دشمنی، دعوا، اختلاف و کدورت می‌آورد." باید بین نقد و هتاکی فاصله ایجاد کرد. در عرصه رسانه باید دینداری‌مان را نشان بدهیم.
آیت الله خاتمی در ابتدای خطبه دوم امروز نماز جمعه تهران با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) مبنی بر نشانه‌های ایمان گفت: یکی از نشانه‌های ایمان، تقوا در هنگام بیان نام برخی از افراد است که باب غیبت و تهمت باز نشود.در حالات امام خمینی (ره) است. دوستان و نزدیکان مقام معظم رهبری هم بیان می‌کنند که وقتی اسم کسی مطرح می‌شود، آقا مراقب هستند که غیبت نشود. از جمله ابعاد پاک زندگی کردن این است که گناه دیگران را به دوش نکشیم.
وی با اشاره به سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) است: وهابی‌ها قبور ائمه را خراب کردند و آنچه امروز داعشی‌ها انجام می‌دهند زیربنا همین است. این جنایت محکوم بوده و است. یکشنبه آینده سالروز شهادت مجاهدان راه خدا شهیدان صفارهرندی، نیک‌نژاد، بخارایی و امانی است که در غربت بازار شهادت و غیرت دینی، چراغ روشن هدایت شدند. شب 23 ماه رمضان، شهادت عالم فرزانه حجت الاسلام والسلمین خرسند امام جمعه کازرون رخ داد. ایشان پس از برگشت از مراسم احیا به وضع فجیعی به شهادت رسانده شد. شهادت برای او افتخار و برای همه که او را می‌شناختند، داغ سنگینی بود. ان‌شاالله قوه قضائیه شرکای جرم را پیدا کند و به سزای اعمالشان برساند.
آیت الله خاتمی گفت: 29 خرداد سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است. این محدث بزرگ و امامزاده عظیم الشان در جمع ماست و افتخار زیارت او را داریم و زیارتش مانند زیارت قبر امام حسین (ع) است. رحلت خواهر سیدحسن نصرالله و عالم فقید آیت الله محقق کابلی را نیز تسلیت می‌گوییم.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به سفرهای دیپلماتیک وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به ایران عنوان کرد: دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب اوج این رفت و آمدها و دیدارها بود. اظهارات رهبری در این دیدار، اظهارات یک رهبر خردورز، ظریف، زیرک و هوشیار بود. به چنین رهبری می‌بالیم. در حاشیه این دیدار چند نکته گفتنی است. نکته نخست رسم و ادب مهمان‌نوازی است. در روایتی از پیامبر آمده است که "کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، میهمان را گرامی بدارد." رهبری این را به خوبی بجا آوردند. ایشان فرمودند که ما ژاپن را کشوری دوست می‌دانیم اگرچه گلایه‌هایی هم داریم. نکته دوم اینکه آبه گفت من قصد دارم پیام رئیس جمهور آمریکا را به شما برسانم.
وی افزود: حضرت آقا فرمودند که من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی به او ندارم بدهم و نخواهم داد. این سبک دستور پیامبر است. متکبرین را باید تحقیر کرد. حق ترامپ همین بود. پیامبر فرمودند که "وقتی متکبران را دیدند، در برابرشان تکبر ورزید و باید تحقیرشان کرد" این رفتار آقا عبارت الاخرای مرگ بر آمریکا بود.
آیت الله خاتمی ادامه داد: آبه به نقل از ترامپ گفت که آمریکا قصد تغییر رژیم ایران را ندارد. رهبری پاسخی دادند که آن پاسخ مبنای قرآنی دارد. آمریکایی‌ها بدانند که هر که با حق درافتاد، ورافتاد. ترامپ یارای مقابله با نظام دینی و حق نیست. او در مورد مذاکره مجدد هسته‌ای پیام آورد که رهبری فرمودند 6 سال مذاکره کردیم که توافق هم شد اما نقض شد. رهبری فرمودند که دوباره مذاکره نمی‌کنیم. این مبنای دینی دارد که مومن دو بار گزیده نمی‌شود. آبه همچنین در مورد صداقت ترامپ گفت که رهبری پاسخ دادند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: یکی از روزنامه‌های آمریکایی نوشته از ابتدای روی کار آمدن ترامپ 10 هزار و 762 دروغ گفته است؛ یعنی روز 12 دروغ. کسی به حرف‌های ترامپ نگاه کند، باند حاکم بر آمریکا صداقت سرشان نمی‌شود. بعد از این موضع رهبری، ترامپ گفته که نه آمریکا و نه ایران آمادگی توافق ندارند. ترامپ به دنبال رای در انتخابات ریاست جمهوری است. رای ترامپ به این گره خورده که ایران را به پای میز مذاکره مجدد بکشاند و این آرزو را به گور خواهد برد.
وی خاطرنشان کرد: رهبری در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای هم به فتوای خود اشاره کردند که مبنای این حرف روایتی از پیامبر اکرم (ص) است. فرمایش رهبری، مبنای فقهی دارد. رهبری در ادامه هم البته عنوان کردند که ما ترسی از آمریکا نداریم. همچنین بیان کردند که آمریکا در انبارهایش هزاران کلاهک هسته‌ای دارد. رهبری فرمودند که با مذاکره هیچ مشکلی حل نخواهد شد و ملت آزاد زیر بار فشار، مذاکره نخواهد کرد.
امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: هرجا که در دنیا نام آد‌م‌کشی است، نام سعودی‌هاست. هرجا که نام غارتگری است، آنجا ردپای سعودی‌هاست. عربستان بیش از 50 هزار نفر را در یمن کشت. یونیسف گزارش داده که در هر دو ساعت یک مادر و شش نوزاد جان در یمن می‌بازند. شما ننگ جهان اسلامید و نه خادم الحرمین که خائن الحرمین هستید. در سودان شورای نظامی حاکم با حمایت عربستان و امارات آدم می‌کشد و در رود نیل می‌ریزد. اخیرا یک کودک 13 ساله را زندانی کردند و حکم اعدام با شمشیر برای او صادر کردند. حق است که مردم به شما بگویند "مرگ بر آل سعود".
وی همچنین گفت: حجاب و عفاف موعظه و نصحیت نیست، بلکه قانون است. احسنت بر فرمانده ناجا که گفتند با قانون‌شکنان برخورد خواهد شد. مساله حجاب تامین کننده امنیت اخلاقی و روانی جامعه است و به نفع هنجارشکننان هم است. بدحجابی‌ها، بی‌حجابی‌ها و شل‌حجابی‌ها عادی نیست و قطعا برنامه‌ریزی از سوی دشمن است. نمی‌گویم هر بدحجاب و بی‌حجابی عامل دشمن است، بلکه گاهی نمی‌دانند، توجه ندارند و در میدان دشمن بازی می‌کنند. برخورد باید قانونی باشد. برخورد غیرقانونی در جامعه اسلامی، منکر است، اما امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از آمران و ناهیان هم باید از سوی مردم باشد، مانند حمایتی که از راننده اسنپ شد.
آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: مسئولان هم باید حمایت کنند. همانگونه که رئیس قوه قضائیه گفتند. در یکی دو مورد که هنجارشکنی شده، دستگاه قضایی خوب وارد شده مانند ماجرای مازندران که هنجارشکنی صورت گرفت. امیدواریم دستگاه قضایی برخورد کنند و الحمدلله اراده جدی است.
وی در پایان از قوه قضائیه تشکر کرد و گفت: ابتدا بابت برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و نشان اراده جدی نظام برای مقابله با مفسدان متشکریم. دوم بابت برخورد قاطع با هنجارشکنان متشکریم، مثل اینکه برخی هنجارشکنی‌شان حد و مرزی ندارند. آنان باید تیغ برای قانون به سراغشان برود. سوم بابت قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان متشکریم. این قانون تصویب شده بود که آیین‌نامه اجرایی آن ابلاغ شد. از جمله راه‌های مقابله با مفاسد، نظارت مردم است. اموال و اقدامات مسئولان باید در یک ویترین شیشه‌ای باشد تا اگر دست از پا خطا کردند، قبل از اینکه قانون به سراغشان بیاید، وجدان‌های عمومی یقشه‌شان را بگیرد. این راه سالم‌سازی نظام اسلامی است. این برمبنای کلام امیرالمومنین (ع) است.

م
کد مطلب: 407067
مرجع : تسنیم