تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱
 
پیگیری پروژه حذف دلار در رسانه های جهان؛

هشدارنخبگان اقتصادی جهان درباره به پایان رسیدن سلطه دلاربر اقتصادبین الملل/جهان قدرت واشنگتن رادوست نداردپس راهی برای حذف دلارخواهدیافت

Share/Save/Bookmark
هشدارنخبگان اقتصادی جهان درباره به پایان رسیدن سلطه دلاربر اقتصادبین الملل/جهان قدرت واشنگتن رادوست نداردپس راهی برای حذف دلارخواهدیافت
 
باید به اقتصاد آمریکا خاطرنشان کرد که از هر چهار نفر در این سیاره، یک نفر در کشوری زندگی می کند که حکومت آن متعهد به پایان دادن به هژمونی دلار شده است و واشنگتن برای ادامه حیات خود و خنثی کردن تلاش آنها باید راهی بیابد
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: در حال حاضر خیز کشورهای جهان بخصوص کشورهایی که آمریکا با آنها در وضعیت جنگ اقتصادی برداشته است به سمت حذف دلار از معادلات اقتصادی آنهااست. حذف یک ارز رسمی از معاملات بین المللی پیش از این هم در جهان رخ داده است و مطلب تازه ای نیست. برخی کشورهای دوست و همسایه ایران همچون روسیه، چین و ترکیه نیز که در معاملات اقتصادی جهان دارای جایگاهی ویژه هستند از این قاعده مستثنی نیستند و در تداراک انجام معاملات بین المللی خود با ارز هایی به جز دلار هستند.

به گفته محققان و پژوهشکده ها در حال حاضر، آمریکا در حال جنگ اقتصادی علیه یک دهم کشورهای جهان با جمعیت تقریبا 2 میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی بیش از 15 تریلیون دلار است.
این کشورها شامل روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا، سودان، زیمبابوه، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، کره شمالی و دیگر کشورهایی که واشنگتن سالها آنها را مورد تحریم قرار داده است و البته کشورهایی همچون؛ چین، پاکستان و ترکیه که تحت تحریم های کامل نیستند اما مورد هدف دیگر اقدامات تنبیهی اقتصادی قرار دارند، می باشد.
 
اما با اقداماتی که کشورهای مخالف تجارت با دلار آمریکا انجام خواهند داد،  سلطه گری دلار در آینده ای نزدیک از بین خواهد رفت. در این رابطه بسیاری از نخبگان اقتصادی جهان تحلیلی مشابه دارند که در ادامه این مطلب به برخی از آنها اشاره می شود.
 
از بین رفتن هژمونی دلار آمریکا در آینده ای نه چندان دور
دلار سقوط می کند/ از بحران مالی 2008 درس نگرفتیم/ بدهی مالی خزانه داری آمریکا نقطه مرکزی بحران اقتصادی پیش رو
* پیتر شف مدیر عامل و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک و بروکر سرمایه‌گذاری، نویسنده و صاحب‌نظر امور مالی اهل آمریکا در مصاحبه ای با راشاتودی گفت: "در حالی که بحران سال 2008 آمریکا بر حول محور بدهی وام مسکن، افزایش دلار و سقوط طلا می چرخید، بحران جدید در مورد بحران بدهی وزارت خزانه داری آمریکا خواهد بود. بدهی خزانه داری نقطه کانونی بحران بعدی خواهد بود، دلار سقوط خواهد کرد و قیمت طلا اوج خواهد گرفت. بخران اقتصادی بسیار بدتر خواهد شد، به طوری که قیمت مصرف کننده نیز به شدت افزایش خواهد یافت."
 
 
از بین رفتن هژمونی دلار آمریکا در آینده ای نه چندان دور
 
 خبرگزاری بین المللی رویتزر با بیان اینکه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، واشنگتن را به اهدافش نمی رساند، نوشت: "تحریم هایی که آمریکا اعمال کرده، زمینه ی تغییری تاریخی در سیستم مالی جهان است. چندین دهه، دلار آمریکا بر بازارهای مالی جهانی سلطه داشته است، اما خروج آمریکا از برجام کشورهایی چون؛ روسیه، چین، هند و ترکیه را به استفاده از پول رایج خود در تجارت با ایران تشجیع کرد. اگر اروپا در ایجاد سیستم مالی جدای از دلار آمریکا موفق شود، کشورهای دیگر می توانند از یورو برای تجارت با ایران استفاده کرده و سلطه آمریکا بر بازارهای را کاهش دهند."
 
 
از بین رفتن هژمونی دلار آمریکا در آینده ای نه چندان دور
دلار‌آمریکا تنها چند سال‎کوتاه با از دست‌دادن تسلط‌جهانی فاصله‌دارد/ ایالات‌متحده بزرگ‌ترین‌کشور بدهکاردر جهان است/ مردم قدرت واشنگتن را دوست ندارند
 جیم راجرز تاجر و سرمایه‌گذار بزرگ آمریکایی در گفتگو با راشاتودی گفت: "دلار آمریکا تنها چند سال کوتاه با از دست دادن تسلط جهانی فاصله دارد."
 
وی افزود: "آمریکا بزرگ‌ترین کشور بدهکاردر جهان است و دائما اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. واحد پول آمریکا در حال افزایش است اما بسیاری از کشورها مانند چین، ایران، روسیه و دیگر کشورها در حال حاضر سعی دارند از شر آن خلاص شوند."
 
راجرز ادامه داد: "در چند سال آینده، دلار آمریکا موقعیت خود را به عنوان واحد پول ذخیره جهان و رسانه مبادله جهانی از دست خواهد داد. جهان در گذشته هم، ارز رسمی بین المللی را کنار گذاشته و شرایط را تغییر داده ‌است."
 
وی با اشاره به اینکه روسیه و ترکیه نمونه‌ ای از کشورهایی هستند که آغاز به تجارت با یکدیگر با واحد پول خودشان کرده اند، گفت: "مردم قدرت واشنگتن را دوست ندارند، بنابراین راه‌هایی برای دور شدن از دلار پیدا می‌کنند. تنها ارزی که من در افق می‌بینم یوآن چینی است."
 
 
از بین رفتن هژمونی دلار آمریکا در آینده ای نه چندان دور
 
حرکت متحد جهانی برای از بین بردن هِژمونی دلار/ آغاز سیر فروپاشی سلطه گری اقتصاد آمریکا
 رسانه آمریکایی cnbc با استناد به تحلیل کارشناسان و اقتصاددانان و اخبار روند تجارت های جهانی در گزارشی نوشت: "بیداری ضد دلار می تواند سخت تر و نزدیکتر از پیش بینی اکثر اقتصاددانان باشد."
 
این رسانه افزود: "در حال حاضر، آمریکا در حال جنگ اقتصادی علیه یک دهم کشورهای جهان با جمعیت تقریبا 2 میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی بیش از 15 تریلیون دلار است. این کشورها شامل روسیه، ایران، ونزوئلا، کوبا، سودان، زیمبابوه، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، کره شمالی و دیگر کشورهایی که واشنگتن سالها آنها را مورد تحریم قرار داده است و البته کشورهایی همچون؛ چین، پاکستان و ترکیه که تحت تحریم های کامل نیستند اما مورد هدف دیگر اقدامات تنبیهی اقتصادی قرار دارند، می باشد."
 
در ماه های اخیر به نظر می رسد که ادعای آمریکا برای مقابله با تمام بی نظمی های جهان باعث شده که هم پیمانانش به اجبار به یک سیستم مالی موازی که خارج از دسترس قدرت آمریکا است روی آورند. اگر آنها موفق شوند، اثر موقعیت جهانی آمریکا متحول می شود.
 
تجدیدنظر طلبان کشورهایی که تمایل به چالش کشیدن سیستم تحت رهبری آمریکا را دارند، این اقدام را به عنوان خفت حاکمیت اقتصادی آمریکا می دانند. به همین دلیل است که روسیه و چین نسخه های جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت - SWIFT) خود را، شبکه جهانی که امکان انجام معاملات مالی مرزی را بین هزاران بانک فراهم می کند، توسعه داده اند. هر دو کشور از شرکای تجاری خود خواستند که دلار را در تجارت دوجانبه خود به نفع ارزهای بومی حذف کنند.
 
در ماه آگوست سال 2018، روسیه پس از وقوع عداوت مالی بین آنکارا و واشنگتن، سریع ترکیه را به حذف دلار در معاملات فرا خواند. چین از پروژه ابتکاری تریلیون دلاری خود موسوم به کمربند و جاده یا طرح جاده جدید ابریشم به عنوان اهرم فشار بر کشورها برای استفاده از یوان به جای دلار بهره می برد. پاکستان نیز به عنوان دریافت کننده پول پروژه کمربند و جاده و ایران قبلا اعلام کرده اند که قصد انجام این کار را دارند.
 
نشست ماه جولایِ بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) در ژوهانسبورگ، خواستار تجهیز علیه هژمونی (تسلط) دلار در کشورهایی نظیر؛ ترکیه، جامائیکا، اندونزی، آرژانتین و مصر با هدف ایجاد یک اقتصاد ضد دلاریزه شد. جبهه اصلی که آینده دلار را تعیین می کند، بازار جهانی کالا به ویژه 1.7 تریلیون دلاری بازار نفت است.
 
تعداد بسیاری از اعضای اتحاد ضد دلار که صادرکنندگان کالاها هستند، دیگر احساس می کنند که محصولاتشان باید با یک معیار ارزشی مانند WTI (ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺗﮕﺰﺍﺱ ﻏﺮﺑﯽ) و Brent (برنت: یکی از مهمترین مراجع قیمت ‌گذاری نفت خام در بازار بین ‌المللی) قیمت گذاری شود یا با ارزی که آنها تمایل دارند، معامله گردد.
 
به عنوان مثال، وقتی چین نفت را از آنگولا، گاز را از روسیه، زغال سنگ را از مغولستان یا سویا را از برزیل خریداری می کند، ترجیح می دهد این کار را با پول رایج خود انجام دهد و بدین وسیله هر دو طرف معامله از پرداخت های ناخواسته بهای ارز اجتناب می ورزند. این اقدام در حال حاضر در حال وقوع است.
 
روسیه و چین توافق کرده اند که برخی از تجارت انرژی خود را با یوان معامله نمایند. چین، فراهم آورندگان اصلی نفت خود؛ عربستان سعودی، آنگولا و ایران را مجبور می کند تا نفت خود را با یوان دریافت کند. چین، سال گذشته قراردادهای آتی به پشتیبانی طلا به نام پترو یوان در تبادل انرژی بین المللی شانگهای که اولین شاخص نفت خام بدون دلار در آسیا است را معرفی کرد.
 
پذیرش تدریجی ارزهای دیجیتال، که با تکنولوژی بلاک‌چِین پشتیبانی می شود، راه دیگری را به ریویژنیست ها (تجدیدنظر طلبان) برای جابجایی دلار در تجارتشان پیشنهاد می دهد.
 
بانک مرکزی روسیه اظهار داشت که در نظر دارد یک رمزگذاری ملی به نام کریپتو روبل (cryptoruble) را راه اندازی کند و به طور موقت به ونزوئلا کمک کرد تا رمزگذاری خود به نام پترو (petro) را که توسط ذخایر گسترده نفتی کشور پشتیبانی می شود، راه اندازی کند. اکنون، اعضای بریکس در حال گفتگو در مورد رمزگذاری به پشتیبانی بریکس هستند.
 
همه این اقدامات و دیگران به یک جهت اشاره می کنند: طی سال های آتی به هدف از بین بردن هژمونی (سلطه‌گری) دلار، این ارز (دلار) با حملات فراوانی مواجه خواهد شد و بازار تجارت انرژی یکی از اصلی ترین میدان های نبرد خواهد شد که برای آینده سلطه اقتصادی آمریکا تصمیم خواهد گرفت. هر تلاش موفقیت آمیز برای جدایی تجارت کالا از دلار، نه تنها بر سیستم اقتصادی جهانی بلکه بر موقعیت آمریکا در خارج از کشورش تأثیر بسزایی خواهد داشت.
 
نادیده گرفتن رو به رشد ائتلاف ضد دلار، به زیان آمریکا تمام می شود. بازارهای گاوی (Bull markets) نهایتا با بدهی ملی 21 تریلیون دلار به میزان در حال رشد یک تریلیون دلار در سال به پایان رسید. بیداری ضد دلار می تواند سخت تر و نزدیکتر از پیش بینی اکثر اقتصاددانان باشد.
 
این رسانه ی آمریکایی در پایان تذکر می دهد که در میان رضایتمندی اقتصادی آمریکا، باید خاطرنشان کرد که از هر چهار نفر در این سیاره ، یک نفر در کشوری زندگی می کند که حکومت آن متعهد به پایان دادن به هژمونی دلار شده است و خنثی کردن تلاش آنها باید اولویت ملی برتر واشنگتن باشد.

در خاتمه باید گفت که کشور ما نیز می تواند با پیوستن به جرگه این معاملات بدون دلار بخشی از اقتصاد خود را از وابستگی به ارز درآورده و یکی از عوامل موفق در از بین بردن سایه قدرتنمایی دلار آمریکا از معادلات جهانی تا سقوط کامل آن باشد.


م
کد مطلب: 404141
مرجع : تیتر یک