تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۲
 
گلعلی بابایی مطرح کرد:

حرف‌هایی که اگر صداوسیما پخش نکند، بی‌بی‌سی و منوتو پخش می‌کنند!

Share/Save/Bookmark
 
مگر واقعیت هایی که در مستند «زمستان یورت» بیان می شود به چه کسانی برمی خورد که صدا و سیمای ما نباید آن را برای مردم نشان بدهد؟
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس بعد از تماشای مستند جنجالی «زمستان یورت»که در اکرانهای خود هم با موانعی مواجه شده، در گفتگو با مشرق گفت: مستند «زمستان یورت»  کار جسورانه و افشاگرانه ای است که به بیان بخشی از واقعیت های تلخ جامعه کارگری امروز کشور می پردازد؛ آن هم قشر فداکاری که چندین سال است از طرف کارفرما مورد ظلم واقع شده اند.
وی افزود: همه به خوبی می دانیم این قشر زحمتکش که نقش فراوان و قابل توجهی در دوران انقلاب و دفاع مقدس داشتند، از طرف کارفرمایان و سرمایه داران مورد ظلم قرار می گیرند. مستند "زمستان یورت " به خوبی توانسته بخشی از این واقعیت ها را به تصویر بکشد.

این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: تا پیش از دیدن این مستند اطلاعات من درمورد حادثه معدن یورت همانند سایر مردم بود و فقط اطلاع داشتم بر اثر انفجاری در این معدن تعدادی کارگر شهید شدند اما بعد از اینکه مستند «زمستان یورت» را تماشا کردم به عمق این فاجعه و رنج و سختی‌هایی که کارگران معدن یورت در این سال ها متحمل شده اند، پی بردم.
بابایی خاطرنشان کرد: متاسفانه این واقعیات تلخی که مستند «زمستان یورت» به آن اشاره می کند در نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و نشان می دهد در حالیکه یک تعداد کارگر در سخت ترین شرایط کار می کنند و زحمت می کشند با آنها برخوردهای بسیار بدی می شود. تاسف آورتر اینکه به جای دلجویی و استمداد از کارگران و برخورد با کارفرمایی که به آنها چنین ظلمی روا داشته اند امتیازهای ازجمله شش میلیارد تومان وام با بهره دو درصدی داده می شود. این کار واقعا بسیار تلخ و دردناک است که باید آن را فریاد کرد و به گوش مسئولان رساند.
این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: ضعف رسانه ها در عدم پرداختن به این ماجرا و فاجعه معدن یورت نیز یکی دیگر از واقعیتهای تلخ این ماجراست. به طوری که رسانه های محلی هم آن را انعکاس ندادند و به نوعی نشان دادند که آنها هم وام دار همان کارفرمایان هستند. حتی فرد خبرنگاری که در مستند صحبت می کند به این موضوع اعتراف می کند و خود را در این فاجعه مقصر می داند.
بابایی عنوان کرد: نکته مهم این است که پیش از بروز فاجعه باید رسانه ها وظیفه خود را انجام می دادند و نقش خود را بازی می کردند نه اینکه بعد از بروز حادثه دست به کار شوند.وی اظهار داشت: در فاجعه معدن یورت شاهد کوتاهی مسئولان، رسانه ها و همه آنهایی که می توانستند برای کارگران؛ این قشر زحمتکش جامعه که در بحث اقتصاد مقاومتی هم وظیفه اصلی بر روی دوش آنها است اقدامی انجام بدهند، هستیم.

این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: حتی به صحبت های آقای صابری نماینده مجلس هم که در نطق های پیش از دستور به این مشکلات و عدم پرداخت حقوق به کارگران اشاره می کند کسی توجهی ندارد و گویی قصه جدیدی نیست که قابل توجه نمایندگان و هیات رئیسه مجلس باشد.بابایی خاطرنشان کرد: اگر صحبت از کمبود بودجه است، پس چرا زمانی که این اتفاق برای کارگران رخ می دهد به هرکدام از خانواده های آنها نفری 15 میلیون تومان پول می‌دهند؟! این مسئله نشان می دهد که پول داشتند اما آن را در جاهای دیگر خرج می کردند و به دنبال کسب سود بیشتری بودند. وی اضافه کرد: یکی از اشکالات «زمستان یورت» این می تواند باشد که طرف های مقابل در این مستند حضور ندارند و کارفرما و مدیرعامل معدن توضیحاتی درمورد این حادثه نمی دهند. برای اینکه از سیاه نمایی دوری کنیم لازم است که هر دو طرف صحبت کنند تا در نهایت مخاطبان به داوری بپردازند.
این نویسنده انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: مطلب مهم در این رابطه این است که اگر صدا و سیمای ما چنین مستندهایی را پخش نکند، قطعا شبکه هایی چون بی بی سی، من و تو و... این ماجراها را با رنگ و لعاب سیاسی به خورد مردم می دهند و بهره خودشان را می برند. زیرا مگر واقعیت هایی که در مستند «زمستان یورت» بیان می شود به چه کسانی برمی خورد که صدا و سیمای ما نباید آن را برای مردم نشان بدهد؟

بابایی عنوان کرد: مردم ما باید در جریان مشکلات جامعه کارگری قرار بگیرند. همچنین بفهمند که این قشر مولد و کار آفرین چه موانعی در سر راه خود دارند. کما اینکه بایستی به دیگر اقشار جامعه هم توجه داشته باشیم. زیرا اگر ما خودمان مشکلات جامعه را بازگو نکنیم این شبکه های ماهواره‌ای هستند که دست به کار می شوند و به بیان مشکلات جامعه می پردازند و آن وقت است که ما می گوییم سیاه نمایی می کنند.
وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی که شعار سال از سوی مقام معظم رهبری سال " حمایت از کالای ایرانی" بیان شده و از طرفی هم کارگران و تولیدکنندگان ما با مشکلاتی مواجهند، اصحاب رسانه، از جمله مستندسازان و سینماگران باید هرچه بیشتر نسبت به بیان مشکلات جامعه کارگری اقدام کنند تا زمینه برای رفع این مسائل فراهم شود و چرخه تولید کشور با قدرت به مسیر حرکت خود ادامه بدهد.
گفتنی است علاقمندان برای تهیه مستند جنجالی زمستان یورت که با موانعی هم در اکرانش مواجه شده است می توانند به سایت عماریار ammaryar.ir مراجعه کنند.


د
کد مطلب: 401282
مرجع : مشرق