تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۶
 
مخاطب سخنان روحانی که بود؟

روحانی از امنیت کشور دفاع کرد / زنجیره ای‌ها سانسور کردند

Share/Save/Bookmark
 
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب با سانسور اظهارات مهم رئیس‌جمهور در دفاع از امنیت کشور ضمن اثبات بیگانگی خود با هویت دفاعی و امنیت ملی ، به خوبی نشان دادند که کدام روحانی مطلوب مدعیان اصلاحات است!
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان که روز یکشنبه برای افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشور، به باغ موزه دفاع مقدس تهران رفته بود در سخنانی با تاکید بر لزوم تقویت قدرت دفاعی کشور گفت: «در دنیای امروز که همه همدیگر را تهدید می‌کنند بعید به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به نقطه‌ای برسیم که تمام دنیا گل و بلبل شود و کسی به کسی حمله نکند ، آیا در این شرایط می‌شود یک ملتی بگوید حالا زمان صلح، برادری و همزیستی است و قدرت دفاعی نمی‌خواهیم؟»
روحانی با انتقاد شدید از رفتارهای متناقض و دوگانه آمریکا درباره صلح با بیان اینکه آمریکایی‌ها دیگران را وقیحانه با سلاح‌‌های جدید اتمی تهدید می‌کنند و از صلح می‌گویند تصریح کرد :
« قدرت دفاعی هم جزو قدرت ملی است و تا روزی که تهدید علیه ما وجود دارد باید قدرت دفاعی‌مان را تقویت کنیم.»
رئیس‌جمهور کشورمان که در حضور رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح، جمعی از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه و شماری از خانواده‌های معظم شهدا سخن می‌گفت، با تاکید بر لزوم تولید سلاح دفاعی به عنوان یکی از ضروریات امنیت ملی تصریح کرد: «الحمدلله خودمان اکثر سلاح‌ها وتجهیزات جنگی رامی‌سازیم و اگر باید بخریم حتما خریداری می‌شود ما باید نیرومند و قدرتمند باشیم چرا که قرآن به ما می‌گوید؛ ما باید آنچنان قدرتمند باشیم و جرات را از دشمن و تهدید‌کننده بگیریم این گرفتن جرات این‌گونه است که یا باید مایوس شود از اینکه موفقیتی به دست نمی‌آورد در زمانی که به ما حمله می‌کند یا باید هزینه‌های بسیاری را تحمل کند. قدرت ملی برای صلح است. ما قدرت پیدا می‌کنیم برای بازدارندگی که بازدارندگی همان صلح است صلح عزتمندانه و مقتدرانه است.»
روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع فرماندهان دفاع مقدس در واکنش صریح به باج‌خواهی غربی‌ها که برای روابط سیاسی و تجاری «مذاکره» درباره توانمندی دفاعی و موضوعات منطقه‌ای را دنبال می‌کنند، تاکید کرد: «مسئولین ما برای توانمندی دفاعی‌شان نیاز به مذاکره با هیچ کسی و توافق با هیچ قدرتی ندارند و نخواهند داشت. جواب ما هم بسیار روشن است، آنچه برای دفاع از این کشور هر نوع سلاحی با هر نوع قدرتی اگر نیاز داشته باشیم در چارچوب مقررات و قوانین و فتاوای رهبری‌مان تهیه خواهیم کرد.»
مخاطب سخنان روحانی که بود؟
رئیس‌جمهور در شرایطی بر لزوم تقویت بنیه دفاعی و مذاکره ناپذیر بودن توان دفاعی و موشکی کشورمان تاکید کرد که فرانسوی‌ها در اقدامی وقیحانه مذاکره درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای ایران را به عنوان شروط امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور برای سفر به تهران اعلام کرده بودند که شاید از این جهت اهمیت سخنان روحانی را دوچندان کرده بود.
جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سفر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران در روزهای آینده با بیان اینکه فرانسوی‌ها در آستانه این سفر سه خواسته‌ مهم خود از تهران را در پیامی مطرح کرده‌اند گفت : رئیس‌جمهوری فرانسه از ایران می‌خواهد که در پایان سفرش به تهران، با همتای ایرانی خود نشستی مطبوعاتی برگزار و در آن نشست اعلام کند که ایران در موضوع برنامه موشکی حاضر است پشت میز مذاکره بنشیند.
وی با بیان اینکه خواسته دیگر امانوئل مکرون درباره مسائل منطقه است، خاطرنشان کرد: درخواست دیگر رئیس‌جمهوری فرانسه این است که یک میز جدید برای مذاکره سه جانبه‌ ایران، آمریکا و عربستان پیرامون مسائل منطقه، جریان مقاومت و یمن تشکیل شود و این مسائل مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرند.
متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم از سوی لودریان وزیر امور خارجه این کشور و ابراز نگرانی وی از موضوع موشک‌های بالستیک کشورمان ، اتهام اخیر پاریس علیه ایران درباره نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص موشک‌های بالستیک ، مرور مواضع رئيس جمهور فرانسه بویژه در موضوع تکميل توافق هسته‌اي آن هم با گنجاندن موضوع توان موشکي ايران و حالا اقدام وقیحانه این کشور در شرط‌گذاری برای سفر ماکرون به ایران که مصداق آشکار باج‌خواهی برای روابط سیاسی و تجاری است همگی حاکی از آن است که فرانسوی‌ها به خیال خود بدنبال ایفای نقش پر رنگ در تکمیل پازل آمریکائی‌ها علیه کشورمان بوده‌اند که البته با واکنش صریح و به موقع رئیس‌جمهور کشورمان پاسخ خود را گرفتند.
تیغ سانسور زنجیره‌ای‌ها بر دفاع از امنیت ملی
در این میان اما روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی که ادعای منافع ملی‌شان گوش فلک را کر کرده است در اقدامی تامل برانگیز اظهارات مهم رئیس‌جمهور در دفاع از امنیت کشور را سانسور کرده و هیچ سهمی در صفحه اول خود برای این صحبتها اختصاص ند‌ادند تا نشان دهند کدام روحانی مطلوب اصلاح‌طلبان است!
البته این بار اول نیست که شبکه رسانه‌ای جریان مدعی اصلاحات روحانی را به جرم دفاع از اقتدار دفاعی کشور محکوم به بایکوت و فراموشی می‌کنند.روزنامه‌های اصلاح‌طلب اوایل آبان ماه گذشته و زمانی که رئیس‌جمهور برای معرفی دو وزیر به مجلس رفته بود و علاوه‌ بر معرفی آن دو، درباره دو موضوع با اهمیت دیگر که روسای قدرت‌های جهان روزی نیست که برای این موضوعات پشت تریبون نروند، اظهار نظر صریح و قاطعی کرد : «موشک‌ها و قدرت منطقه‌ای ایران‌» و «‌دیوانگی دانستن مذاکره مجدد با آمریکا‌».
رئیس‌جمهور در پشت تریبون مجلس، برخلاف برخی صداهایی که در داخل همنوا با آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند، موضوع قدرت منطقه‌ای و موشک‌های ایران را نیز بخشی از موانع توسعه روابط با جهان و زنده ماندن برجام معرفی کنند، تقصیر را به گردن آمریکا انداخت که با تولید تروریسم منطقه را ناامن ساخته است.
وی گفت: «ایران در موضوع هسته‌ای به تعهدات خودش عمل کرده است اما آنها می‌گویند ایران چرا از لحاظ دفاعی و نظامی توانمند و قدرتمند بوده و چرا کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند! این مشکل شما آمریکایی‌هاست که با حضور در منطقه امنیت عراق و ثبات و امنیت افغانستان را برهم ریختید؛ با آوردن تروریست‌‌ها در منطقه امنیت سوریه و لبنان را به‌هم ریختید؛ شما تروریست‌ها را پرورش دادید. آمریکایی‌ها کشوری را که به کمک مردم عراق و سوریه رفته و یار ملت‌های دیگر بوده‌ است مداخله‌گر می‌نامند، در حالی که خودشان می‌خواستند عراق را تجزیه کنند و این ملت و ارتش عراق و ملت ایران و کشورهای منطقه بودند که نگذاشتند تمامیت ارضی عراق خدشه‌دار شود.»
روحانی آن روز نیز تکلیف موشک‌های ایران را هم برای معاندان داخلی و هم باج‌خواهان خارجی یکسره کرد و گفت : «ما برای دفاع از خود، تمامیت ارضی‌و ملت‌مان، هر سلاحی از هر نوعی نیاز داشته باشیم، در ساختن و تولید و انبار کردن آن و در زمان لازم استفاده از آن تردید نخواهیم کرد. شما بدانید ما موشک را ساختیم، می‌سازیم و خواهیم ساخت و این با هیچ یک از مقررات بین‌المللی در تناقض نیست؛ با قطعنامه 2231 در تضاد نیست. ما راه دفاع‌، منافع‌ و امنیت ملی‌مان را با همه قدرت ادامه خواهیم داد و بدخواهان و دشمنان باید بدانند هر نقض عهدی بکنند به ضررشان خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران پاسخ قاطعی را به آنها خواهد داد.»
اما فردای آن روز هم بیشتر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب که با مفهوم «اثبات هویت دفاعی کشور» بیگانه‌اند این رویداد را ندیدند و اکثرشان هیچ خبری‌ حتی یک‌اشاره کوچک در صفحه یک خود از این سخنرانی ندادند.
کدام روحانی مطلوب اصلاح‌طلبان است؟
واقعیت آن است که در نگاه این جریان نه منافع ملی چندان اهمیتی دارد و نه امنیت کشور و کارنامه اقتصادی دولت و حتی معیشت مردم، آنها رئیس‌جمهوری را می‌پسندند که از وی حرف‌های ساختار شکنانه بشنوند و او هم بجای پاسخگویی به مردم و تشریح عملکرد حتی دفاع از امنیت و منافع ملی به جنجال و حاشیه‌سازی بپردازد.
مسئله‌ای که در گفت‌و‌گوی تلویزیونی اخیر روحانی هم به وضوح قابل مشاهده بود و رسانه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب در شرایطی که دغدغه اصلی عموم مردم،‌اشتغال، تورم و رکود است، تقريباً به طور يكپارچه مصاحبه روحاني را به باد انتقاد گرفتند که چرا وی مانند زمان انتخابات كه با نظام رقابت مي‌كرد و آنها كف و سوت مي‌زدند، سخن نگفته است.
به عنوان مثال روزنامه شرق در انتقاد از گفت‌و‌گوی تلویزیونی رئیس‌جمهور نوشت: «رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده خود نتوانست به دغدغه‌های جدی مردم پاسخ دهد... موضع اخیر وزیر دفاع را که در آن گفته شد نیروهای مسلح باید از فعالیت اقتصادی کنار بکشند؛ این خبر بسیار خوبی برای جامعه است. حتماً باید آقای روحانی از این موارد حرف می‌زد... مثلاً گروه‌های هنری در برخی از استان‌ها بلاتکلیف هستند...اما در شرایط حاضر، امام‌جمعه فلان استان به قانون بی‌توجهی کرده و مانع تحقق خواست مردم می‌شود. این‌ها مواردی بود که باید روحانی در گفت‌وگوی خودمانی با مردم مطرح می‌کرد».
این روزنامه همچنین به نقل از یکی از مجرمان امنیتی و مفسدان اقتصادی منتسب به اصلاح‌طلبان نوشت : « آقاي روحاني سخنور خوبي هستند. صحبت‌هاي رسمي و چارچوب‌دار اگرچه براي برخي از مردم خوشايند است و آنها با اين نوع گفتار ارتباط خوبي برقرار مي‌کنند، اما به نسبت ايام انتخابات و گفت‌وگوهاي هيجاني آن زمان افراد کمتري تحت تأثير قرار مي‌گيرند. وقتي صحبت‌ها عادي و صحبت از اعداد و ارقام است، طبيعي است که نقدها به اين گفتار بيشتر مي‌شود و جاذبه کمتري براي خيلي از مردم دارد. آنچه مورد مطالبه مردم است، اين است که مسائل با شفافيت بيشتر بيان شود! »
روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «جسارتا به عقب برگردید» نوشت:«نظرسنجی‌ها درباره گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور حاکی از آن است که مردم از این نشست رضایت نداشتند و همان روحانی دوران انتخابات را می‌خواهند».
رسانه را باید از ناگفته‌هایش شناخت !
در واقع انتقاد روزنامه‌های طیف اصلاح‌طلب نه از بابت مثلا عدم ارائه راهکاری مشخص درباره چالش‌ها و بحرانهای متعدد در حوزه اقتصاد و معیشت مردم ، که به این علت بود چرا رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی به نیروهای مسلح و ائمه جمعه حمله نکرده است! یا چرا اظهارات وی حاشیه نداشت و در آن متلکی به رقبا زده نشد تا بتوانند از آن تیتر بیرون بیاورند.
به هر ترتیب تیغ سانسور روزنامه‌های اصلاح‌طلب به سخنان رئیس‌جمهور آن هم تنها به جرم دفاع وی از امنیت ملی و توان دفاعی کشور موضوع قابل تاملی است که شاید نتوان به سادگی از کنار آن گذشت. می‌گویند رسانه را باید از ناگفته‌هایش شناخت، ناگفته‌ها از گفته‌ها صدای رساتری دارند.



د
کد مطلب: 395871
مرجع : کیهان