تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
 

انتقاد رسانه آمریکایی از سفرهای خارجی ترامپ

Share/Save/Bookmark
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهمور آمریکا به کشورهای عربی و حمایت از حاکمان مستبد این کشورها و در عوض سفر او به بروکسل و انتقاد از ناتو نوشت که سفرهای خارجی ترامپ، پیامدهای خطرناکی به همراه دارد.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی تحت عنوان سفرهای خارجی ترامپ پیامدهای خطرناکی دارد، نوشت که سیاست خارجی ناهموار و پیچیده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در هفته جاری در واقع تضاد رفتاری او را اینگونه به نمایش گذاشت که او در دیدار با حاکمان مستبد عربی حسن نیت خود را عرضه کرد اما در دیدار با همپیمانان دموکراتیک ناتو، به شدت از آنها به صورت آشکارا انتقاد کرد.

طبق این گزارش، ترامپ هفته گذشته به عربستان سعودی و دیگر حکومت‌های دیکتاتوری‌ عربی وعده داد که حمایت دولت واشنگتن از آنها زیر سؤال نخواهد رفت و افزود «ما اینجا نیامدیم که سخنرانی کنیم» اما این در حالی است که وی روز پنجشنبه حاضر نشد بر تعهد آمریکا از همپیمانان دموکراتیک اروپایی این کشور در صورتیکه مورد حمله قرار گرفتند، تأکید کند.

واشنگتن‌پست ادامه داد که ترامپ به جای آنکه متعهد به دفاع از کشورهای عضو ناتو شود، آنها را متهم کرد که مبالغ زیادی برای دفاع نظامی بدهکار هستند و با رئیس شورای اروپا در خصوص تغییرات اقلیمی و تهدیداتی که روسیه به همراه دارد، جر و بحث کرد.

این گزارش ادامه داد که ترامپ در ریاض به همراه مقامات سعودی در رقص شمیر که یک مراسمی است که تنها توسط مردان انجام می‌گیرد و برتری مردان را به زنان نشان می‌دهد، شرکت کرد.

این در حالی است که تصویر رئیس‌جمهور آمریکا در بروکسل در حالی گرفته شده است که نخست‌وزیر مونته‌نگرو را هل می‌داد تا خودش در مرکز عکس گروهی و مرکز توجه دوربین‌ها قرار گیرد.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به این موارد نوشت، متأسفانه گفته‌های ترامپ و حرکات وی پیامدهایی را به طور قطع به دنبال خواهد داشت. یک نمونه خوبی از این مسئله روز سه‌شنبه رخ داد که در آن نیروهای امنیتی درست دو روز بعد از آنکه ترامپ به بحرین وعده داد که دیگر هیچ تیرگی در روابط بین دولت‌های واشنگتن و منامه وجود ندارد، به کمپ مخالفان حمله بردند.

طبق این گزارش، تیرگی که قبلاً در روابط دو کشور به وجود آمده بود، در خصوص اقدامات سرکوبگرانه رژیم بحرین علیه شیعیان این کشور بوده است که در ماههای اخیر تشدید شده است.

ترامپ روز یکشنبه در دیدار با «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین گفت: «کشورهای ما روابط فوق‌العاده‌ای با یکدیگر دارند اما یک تیرگی اندکی در روابط وجود داشته است اما در این دولت کنونی دیگر تیرگی در روابط نخواهد بود».

واشنگتن‌پست توضیح داد، ترامپ در اصل به پادشاهی بحرین وعده داد که استبداد این کشور عربی را مورد انتقاد قرار نمی‌دهد. این گزارش در پایان نوشت، پیامدهای عملکرد ترامپ در نشست ناتو در بروکسل هنوز چندان مشهود نیست اما این اظهارات و انتقادات وی از ناتو نیز آسیب‌ها و ضرراتی را به همراه خواهد داشت.



د
کد مطلب: 377403
مرجع : فارس