تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۳
 
رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه هشدار داد

احتمال خشک شدن دریاچه ارومیه در شهریور و مهر

Share/Save/Bookmark
 
رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به میزان تبخیر آب دریاچه ارومیه و همچنین افزایش دما، پیش‌بینی می‌کنیم در شهریور و مهر امسال قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه خشک و قسمت شمالی و جنوبی دریاچه از هم جدا شود.
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  مسعود تجریشی در نشست خبری که امروز در محل خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، گفت: امسال نسبت بارندگی‌ها در مقایسه با سال گذشته 4 درصد کمتر بوده است و می‌توان گفت بارندگی در کنار سایر اقدامات با هم توانستند تراز دریاچه ارومیه را حدود نیم متر بالا بیاورند.

وی ادامه داد: در گذشته مشاهده می‌شد موقعی که آب در داخل رودخانه جریان داشت بخشی از آب داخل پهنه پخش  و تبخیر می‌شد که سال گذشته اجازه دادیم آب رودخانه خود را به داخل پهنه برساند و از آبان‌ماه سال گذشته لایروبی‌های رودخانه‌ها را انجام دادیم.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شد این بود که رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود را به هم وصل کردیم و از آنجا که این دو رودخانه در گذشته نیز به یکدیگر متصل بودند از همان ظرفیت گذشته استفاده کردیم و این اتصال را به وجود آوردیم که نتیجه خود را نیز نشان داد. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته رهاسازی آب از سدها بود. همچنین اقدام خودجوشی دیگری که انجام شد این بود که مردم در برخی از فصول سر دهنه‌ها را باز می‌کردند و معتقد بودند اگر در زمستان یخ‌آب را در اراضی پخش کنند باعث می‌شود در تابستان کرم درخت کمتر داشته باشند که دانشگاه تبریز با پژوهشی که انجام داد مشخص شد این تصور اشتباه بوده است و خوشبختانه این رویکرد اشتباه در مردم اصلاح شد.

تجریشی خاطرنشان کرد: مجموعه این اقدامات باعث شد تلفات آب را از 36 درصد به 16 درصد برسانیم و 20 درصد را مستقیم به پیکره رودخانه بازگرداندیم.

وی در خصوص اینکه آیا دریاچه ارومیه باز هم خشک خواهد شد یا خیر، گفت: تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی گذشته 50 سانتی‌متر و نسبت به ماده مشابه 1 متر افزایش داشته است و با توجه به اینکه در تابستان امسال هوا نسبت به سال‌های گذشته گرم‌تر خواهد بود و میزان تبخیر دریاچه 1.1 متر است پیش‌بینی می‌شود در شهریور و مهر قسمت شمالی از قسمت جنوبی دریاچه کاملاً جدا شده و بخش‌هایی از دریاچه خشک شود که نتیجه آن ایجاد نمک‌های دریاچه و کریستال‌های نمکی است که حتماً‌ باید در سال‌های آینده با صرفه‌جویی دریاچه را پرآب کنیم و مانع از دسترسی انسان و حیات‌وحش نسبت به این دریاچه شویم.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: یکی از کارکردهای بارندگی‌های اخیر این است که کمک می‌کند امسال طوفان‌های نمکی کمتری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیشتر آب دریاچه ارومیه در طرف غرب دریاچه قرار دارد، گفت: بسیاری از مردم تبریز به واسطه اینکه تبعات خشک شدن دریاچه را درک کرده‌اند خودشان با یکدیگر تمهیداتی اندیشیده‌اند مانند اینکه دیگر پیاز نمی‌کارند و به این نتیجه‌ رسیده‌اند که اگر چاه‌ها را کاهش دهند ممکن است بتوانند در آن منطقه دوام بیاورند.

تجریشی افزود: میانگین استفاده از آب تجدیدپذیر در دنیا 35 درصد است که این میزان در ایران 85 درصد اعلام شده است و براساس آخرین اطلاعات 80.8 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود دارد. هیچ کشوری در دنیا بیش از 50 درصد از این منابع آبی استفاده نمی‌کند و براساس استانداردهای بین‌المللی اگر کشوری بالای 40 درصد از این منابع استفاده کند گفته می‌شود که در معرض خطر قرار گرفته است. براساس اطلاعات بین‌المللی میزان آب مصرفی کشور تقریباً 20 میلیارد متر مکعب بیشتر از آبی است که آب‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند به این ترتیب زمانی نمی‌گذرد که کل کشور از منابع آب تجدیدپذیر محروم شود.

وی ادامه داد: در سال 2015 آب به عنوان اولویت اول دنیا مطرح شد که از آن به عنوان مسئله اجتماعی یاد کردند. هدف ستاد احیای دریاچه ارومیه توانمندی کشاوزران و آگاهی رسانی است چرا که اگر آب این وضعیت ادامه دهیم نسل آینده حتماً با مشکل برخورد می‌کند.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در تاریخ 3 آذر 93 بودجه ستاد احیای دریاچه بسته شد و تا آخر سال 94 کل پولی که ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت کرد یک هزار و 19 میلیارد تومان بوده است. به عباراتی که باید از صندوق توسعه دریافت می‌کردیم 100 درصد تخصیص داده شد و درخواست ما برای سال‌جاری 2 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که قول داده شده است با ما همکاری بیشتری شود.

تجریشی گفت: در حال حاضر تقریباً 3300 پروژه در احیای دریاچه ارومیه داریم که فعال هستند و باید امسال به سمت پروژه‌هایی برویم که اثربخشی بالایی دارند.

وی با اشاره به عوارض خشک شدن دریاچه ارومیه و طوفان‌های گردوغبار در آن منطقه گفت: متأسفانه 3 نفر از هموطنان‌مان در آن منطقه حدود 80 درصد ریه‌‌های‌شان گرفته شده است که نتیجه آثار زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه است. همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه باعث شده است میزان تشعشعات فرابنفش 2.5 برابر افزایش پیدا کند که نتیجه آن افزایش ابتلا به آب مروارید است همچنین حداقل و حداکثر دما در این منطقه افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که سال گذشته در مراغه دما به 43 درجه رسیده بود.

رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد:‌ اینکه عده‌ای می‌گویند احیای دریاچه ارومیه سرابی بیش نیست این صحبت‌ها از روی ناآگاهی مطرح می‌شود و راه‌حل آن ایجاد گفتمان و آگاهی‌سازی است باید کاری کنیم که مردم آب را یک مسئله اجتماعی بدانند. چرا که اگر نتوانیم راه حلی برای مشکلات آبی پیدا کنیم در چند سال آینده ذخایر آبی خود را از دست خواهیم داد.

تجریشی در خصوص انجام اقدامات برای جلوگیری از تبخیر شدن آب دریاچه ارومیه گفت: با توجه به زیاد بودن میزان شوری آب در دریاچه ارومیه و وسعت زیاد این دریاچه ماده‌ای وجود ندارد که بتواند مانع از تبخیر آب شود بنابراین به دنبال راه‌حل‌های دیگری هستیم.






منبع:فارس
کد مطلب: 334121