تاریخ انتشار : شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳
 

۲طرح ویژه برای نجات دریاچه ارومیه

Share/Save/Bookmark
وزیر نیرو از حضور ۸ وزیر کابینه تدبیر و امید در ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: هم اکنون برخی طرح ها مانند انتقال آب از دریای خزر و همچنین رودخانه ارس برای نجات بخشی دریاچه ارومیه از خشکی کامل در دست بررسی است.
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی : حمید چیت چیان در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گفت: با فعال شدن ستاد احياي دریاچه ارومیه، این ستاد نتایج کار خود را به دولت ارائه کرد.

وزیر نیرو اظهارداشت: قرار است ساختار ویژه ای برای این موضوع شکل بگیرد که حدود ۸ نفر از وزرای کشور نیز عضو اين ستاد هستند و با عنوان "ستاد احیای دریاچه ی ارومیه" ۱۹ راهکار که دارای اولویت است و کاملا مورد تحقیق و بررسی جامع قرار گرفته را ارائه كرده و مورد تائید نيز قرار گرفته است.

چیت چیان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال انتقال آب از دریای خزر و همچنین از حوضه رودخانه ارس، متوقف کردن فعالیت هاي سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، ارتقای کارایی آبیاری و کشاورزی در حوزه، طرح نجات بخشی مرحله ای دریاچه ارومیه و غيره برخي از اين موارد است كه در حال اجرا است.

پیش تر نیز وزیر نیرو در اینباره گفته است به دلیل کمبود منابع و اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه، در سال جاری تنها به برخی امور ضروری در این بخش پرداخته خواهد شد و کار اصلی برای نجات این دریاچه از سال آینده آغاز می شود.

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد دریاچه منحصر بفرد ارومیه در غرب ایران بر اثر از بین رفتن تعادل ورود و خروج آب به این دریاچه خشک شده است و کارشناسان می گویند حتی اگر اقدامات بسیار موثری نیز در این بخش انجام شود، دیگر امکان بازگشت دریاچه به شرایط عالی را نخواهیم داشت.

استفاده بی رویه آب رودخانه ها در بخش کشاورزی، توسعه زمین های زیر کشت انواع محصولات در حوضه آبریز ارومیه، استفاده بی رویه و غیرقانونی از آب رودخانه ها، حفر چاه های متعدد در مسیر رودخانه های تاثیرگذار ر دریاچه ارومیه، خشکسالی، سدسازی های غیراصولی و عواملی از این دست؛ موضوعاتی هستند که عنوان می شود در بروز فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه تاثیر مستقیمی داشته اند.

ن/
کد مطلب: 192103