تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰
 

آمار دانشجویان افغانی و عراقی کشور

رشته تحصیلی چینی‌ها در ایران
Share/Save/Bookmark
معاون امور دانشجویان داخل وزارت علوم با اشاره به برخی مشکلاتی که در جذب 25 هزار دانشجوی خارجی طبق برنامه پنجم توسعه وجود دارد، گفت: هم اکنون 13 هزار دانشجوی غیرایرانی در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند.
به گزارش هم اندیشی، مجتبی بذرافشان در گفتگو با خبرنگار مهر، اضافه کرد: کلیت این است که بسیاری از دانشگاههای ما آمادگی لازم را از جهت ساختار ذهنی برای پذیرش دانشجوی خارج ندارند و از سوی دیگر برخی سازمانها و نهادهای مرتبط هم باید به این وحدت رویه برسند.

تحصیل ۱۳ هزار دانشجوی خارجی در کشور

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۳ هزار دانشجوی غیرایرانی در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند، اظهار داشت: از این تعداد دانشجوی غیرایرانی ۸ هزار نفر به ترتیب اولویت از کشورهای افغانستان و عراق در ایران زندگی می کنند و مقیم کشورمان هستند که با شرایط و ضوابط اعلام شده می توانند در کنکور سراسری داخل کشور شرکت کرده و مشغول به تحصیل شوند.

به گفته معاون دانشجویان داخل، با توجه به برنامه پنجم توسعه هر سال باید ۲ هزار دانشجوی بورسیه و ۳ هزار دانشجوی غیربورسیه در کشور جذب کرد.

جذب ۱۵ هزار دانشجوی غیربورسیه

بذرافشان با اشاره به اینکه در حالت کلی پذیرش ۲۵ هزار دانشجوی خارجی دست یافتنی است، ادامه داد: برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه و جذب این تعداد دانشجو در کل باید ۱۰ هزار دانشجوی بورسیه و ۱۵ هزار دانشجوی غیربورسیه جذب کرد.

وی ادامه داد: هر چند ۸ هزار دانشجوی غیرایرانی را از طریق کنکور جذب کردیم اما این راضی کننده نیست زیرا این دانشجویان در کشورمان مقیم هستند.

دلایل عدم استقبال دانشگاهها از خارجیها

این مقام مسئول در وزارت علوم به دلائل عدم استقبال برخی دانشگاهها در جذب دانشجوی غیرایرانی اشاره کرد و گفت: دانشگاهها محدودیت خوابگاهی و کلاسی دارند و وقتی از آنان خواسته می شود دانشجوی بیشتری جذب کنند نداشتن فضا و امکانات را از دلایل اصلی عدم پذیرش این دانشجویان عنوان می کنند.

جذب خارجیها در دانشگاههای غیردولتی

بذرافشان با ابراز خوش بینی از جذب دانشجوی خارجی تا پایان برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: به هر حال در جذب دانشجویان بورسیه و غیربورسیه مشکلاتی وجود دارد اما وزارت علوم سالانه ۲ هزار تعهد بورسیه دارد و در برنامه ها قرار است دانشگاههای غیردولتی دانشجوی غیربورسیه پذیرش کنند.

وی افزود: هر دانشجوی بورسیه هم می تواند معرف چند دانشجوی غیربورسیه برای حضور در کشور داشته باشد، ضمن اینکه به زودی در عراق نمایشگاهی برگزار خواهد شد که در آن برای جذب دانشجوی غیربورسیه هماهنگی هایی با دانشگاههای دولتی و غیردولتی صورت می گیرد.

حضور دانشجویان خارجی در کشور مستقل از تفاهم نامه ها

معاون دانشجویان داخل وزارت علوم، با بیان اینکه بیشتر دانشجویان خارجی مستقل از تفاهم نامه های موجود دولتی میان ایران و کشورشان تمایل به حضور در دانشگاههای داخل کشور دارند، ادامه داد: گاهی اوقات هم فشار کشورهای متخاصم مانع از جذب دانشجو در قالب تفاهم نامه ها می شود با این حال بسیاری از دانشجویان خارجی مستقل از تفاهم نامه ها تمایل به تحصیل در ایران دارند.

وی درباره علت جذب زیاد دانشجوی افغانی در دانشگاههای داخل کشور، اظهار داشت: در دسترس بودن، اعتبار بین المللی و قرابت فرهنگی، دینی، مذهبی و نژاد از عواملی است که دانشجویان خارجی دانشگاههای ایران را برای تحصیل انتخاب می کنند.

وضعیت دانشجویان چینی در کشور

این مقام مسئول در وزارت علوم همچنین درباره تحصیل دانشجویان چینی در ایران خاطرنشان کرد که دانشجویان چینی بیشتر برای تجارت و یاد گرفتن زبان فارسی به صورت بورسیه و غیربورسیه وارد کشور می شوند.
کد مطلب: 143964